به گزارش هنرآنلاین، حمید یزدانی امروز گفت: پس از ثبت جهانی آیین تعزیه به عنوان یک میراث معنوی در یونسکو و ثبت پنج آیین عزاداری استان سمنان در فهرست میراث معنوی کشور، خانه تعزیه استان سمنان راه‏اندازی شد.

وی افزود: آیین نخل‏گردانی شاهرود، سنگ‏زنی روستای علای سمنان، تعزیه گرمسار و طوق‏بندان شهرستان‏های شاهرود و دامغان از آیین‏های ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: با راه‏اندازی خانه تعزیه کشور برای نخستین بار در استان سمنان، سعی در جلوگیری از ورود خرافه‏پرستی‏ها به آیین‏های با اصالت ملی و مذهبی و حفظ این آیین‏ها و انتقال آن به نسل‏های آینده را داریم.

یزدانی با دعوت از گروه‏های تعزیه‏خوانی در استان سمنان برای پیوستن به خانه تعزیه بیان کرد: خانه تعزیه مکان مناسبی برای تبادل تجربیات و نظرات گروه‏های مختلف است که از جمله برنامه‏های این مرکز، آموزش تعزیه‏خوانی با دعوت از اساتید کشوری، برنامه‏ریزی برای اجرای تعزیه در تمام طول سال در یکی از مکان‏های عمومی و تاریخی، ایجاد موزه تعزیه و ... است.

وی اضافه کرد: هم‏زمان با راه‏اندازی این مرکز در سمنان، گروه سنج و دمام استان بوشهر به دعوت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان در دهه نخست محرم در استان سمنان به اجرای عزاداری مخصوص استان بوشهر می‏پردازند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: در دهه دوم محرم، گروه سنگ‏زنی روستای علای سمنان در استان بوشهر به اجرای این آیین ثبت شده اقدام می‏کنند.

هم‏اکنون در استان سمنان بیش از 50 گروه تعزیه‏خوانی در نقاط مختلف استان سمنان مشغول به فعالیت هستند.

انتهای پیام/31