به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد بیان کرد: برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی محرم، برگزاری نمایشگاه‌های عکس عاشورایی، اجرای تئاتر ویژه محرم در سالن غدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و اختصاص یک روز از دهه اول محرم برای تجمع تمامی عزاداران و هیئت‌های مذهبی شهرستان در هشتمین روز محرم را از برنامه‌های فرهنگی مدنظر شورای فرهنگ عمومی عنوان کرد.

رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرضا با اشاره به اهمیت تعزیه در هنر اسلامی و ایرانی وبا توجه به نقش شهرضا و وجود گروه های تعزیه در شهرستان گفت : گروه های خوبی داریم که همگی با نیت خیر سالهاست این هنر مقدس را به مردم عاشق و لایت عرضه می کنند و امسال نیز علاوه بر اجراهای متعدد در سطح شهر و روستاها برنامه تعزیه گذر به گذر را نیز در روزر اربعین اجرا خواهند کردکه گروه ها در نقاطی از میادین شهر به اجرا خواهند پرداخت . می خواهیم مجلس شهادت حضرت اباعبدالله(ع) را در نقطه ای از شهرضا همراه با هجوم اشقیا به خیمه های حسینی و آتش زدن خیمه ها و گرفتن اسرا را نیز بازسازی و اجرا نمائیم این حرکت نیز برای اولین بار در منطقه شهرضا اجرا می شود و در نظر داریم از سال آینده روز عاشورا را به طورکامل در منطقه ای وسیع با وسایل کامل انجام دهیم . مهندسی در ادامه سخنان خود ضمن یاد کرد سوگواره تعزیه گفت : امسال دومین سوگواره تعزیه به همت انجمن تعزیه خوانان شهرضا در ماه صفر برگزار خواهد شد .که با توجه به تجربه سال گذشته در صدد رفع نواقص و بهتر برگزارشدن آن هستیم.

مهندسی اظهار امیدواری کرد با هماهنگی های انجام شده در سطح استان و شهرستان امسال جامعه فرهنگی هنری شهرضا نقش پررنگ تر و معنوی تر در مراسم عشق به سالار شهیدان داشته باشند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نیزدراین‌باره گفت: سوگواره تعزیه استان زنجان به صورت مسابقه‌ای در ماه محرم در زنجان برگزار می‌شود.

رئیس اداره ارشاد زنجان نیز نشست‌های تخصصی با محوریت هنرمندان و جوانان در همه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان همزمان با ماه محرم را از ویژه برنامه‌های این مراکز عنوان کرد.

وی با بیان اینکه سوگواره "محرم و صفر در زادگاهم" از برنامه‌های ویژه اداره کل محسوب می‌شود، افزود: این برنامه از سال‌های گذشته آغاز شده و در سال‌جاری نیز همزمان با ماه محرم و صفر برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره محرم و صفر آرشیوی غنی در زمینه برنامه‌های این دو ماه محسوب می‌شود، افزود: با برگزاری این جشنواره برنامه‌های مختلفی در شهرستان‌ها ضبط و ثبت می‌شود. سیدˈزمان علیپورˈروز اشاره کرد که سنت های مختلف عزاداری در این شهرستان با گویش های فارسی ، لری، ترکی، قشقایی،بوشهری و خوزستانی انجام می گیرد که نسبت به جمعیت آن منحصر به فرد است. وی به تصویر کشیدن دسته جات هیات های زنجیر زنی، سینه زنی (واحد)، ˈسه ضربˈ، ˈتک ضربˈ و شبیه خوانی (تغزیه) و پخت و توزیع نذری از هنرنمایی عکاسان مجرب این اداره در مستند سازی امسال خواهد بود.

به همین گزارش زارعی ریاست ارشاد قزوین ضمن ارج نهادن به فعالیت های تعزیه خوانان به نحوه برگزاری همایش تعزیه در سال 1391 اشاره کرد و گفت:همایش سال 91 به این شکل برگزار می شود که مجالس تعزیه تاسوعای حسینی توسط اعضای گروه های تعزیه خوانی تصویر برداری شده و به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل داده می شود تا هیات داوران به بررسی وانتخاب گروه برتر بپردازند.

وی افزود: از جمله ملاک های گزینش گروه برتر می توان به کیفیت تصویربرداری،صدابرداری،لباس، استفاده از ادوات و اقلام صحنه نمایش وپرهیز از انحرافات ادبی و تاریخی در نسخه ها اشاره کرد.

اداره کل ارشاد استان قزوین نیز برنامه هایی که از آغاز ماه محرم به مناسبت سالروز شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یارانش در بویین زهرا برگزار خواهد شد را به شرح ذیل اعلام کرد.

برگزاری نمایشگاه عکس محرم (زمان افتتاحیه نمایشگاه دهه اول محرم)

کتابت خوشنویسی با موضوع محرم ( دهه اول محرم)

اجرای نمایش صحنه ای ظهرعاشورا توسط گروه برتر استان (دهه اول محرم)

اجرای شعر عاشورایی با حضور هنرمندان ، ادب دوستان و شاعران (دهه اول محرم)

نشست تخصصی تجزیه و تحلیل تابلوی عصر عاشورای استاد فرشچیان (دهه دوم محرم)

اجرای تعزیه توسط گروه تعزیه خوانان برتر شهرستان (دهه دوم محرم)

انتهای پیام/28