به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، نشست مطبوعاتی نمایش "عطسه 21 دسامبر" که اجراهای خود را از روز گذشته در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر آغاز کرده است، امروز با حضور محمدمهدی خاتمی نویسنده و کارگردان و مهدی فریضه یکی از بازیگران نمایش در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

محمدمهدی خاتمی در ابتدای این نشست با اشاره به عدم اجرای این نمایش در جشنواره فجر سال گذشته گفت: این اثر همان نمایشنامه "شاید فردا" است که در سال 90 نوشتم و کار هم در مرحله پذیرش متن و بازبینی فجر برای اجرا انتخاب شد اما به دلیل همزمانی انتصابم در انجمن هنرهای نمایشی برای حضور در جشنواره انصاف دادم.

وی درباره متن نمایشنامه خود گفت: مسئله اصلی مطرح در این داستان نمایشِ فضایی است که ما انسان ها همواره از آنها شناخت لازم را نداریم و بی اطلاعی از فردا و عدم اشراف به رمز و راز جهان پیرامون از مسائل مهم جهان فعلی است.

نویسنده و کارگردان نمایش "عطسه 21 دسامبر" گفت: این نمایشنامه با تکیه بر شایعات موجود در جهان امروز مبنی بر پایان کار جهان مادی و در قالب تلفیقی از طنز و تراژدیِ این پایان به روی صحنه می رود. خاتمی ادامه داد: اینکه بدانیم یا ندانیم مرگ چه زمانی به سراغمان می آید و شایعاتی که از پایان جهان مادی به گوشمان می رسد گاهی زندگی ما انسان ها را دچار مشکل می کند و زوج نمایش من نیز درگیر شایعه ای شده اند که قرار است در تاریخ 21 دسامبر امسال جهان به پایان رسیده و با توجه به اینکه زن به طور کامل به این موضوع یقین پیدا کرده است پس تصمیماتی می گیرند که شاید هرگز به نفعشان نباشد.

نویسنده و کارگردان نمایش "عطسه 21 دسامبر" گفت: اگرچه موضوع پایان جهان در کتب و احادیث دینی ما نیز بارها مورد اشاره قرار گرفته است اما به واقع نمی توان این زمان را به طور دقیق پیش بینی کرد؛ هر چند از این رخداد به واقع گریزی نخواهد بود.

وی نمایش عدم ثبات شخصیتی افراد در جوامع امروزی را یکی از ویژگی های نمایش خود دانست و افزود: انسان امروز سرشار از تناقضات و کنتراست هایی است که به ویژه در مباحث اخلاقی و دینی وارد شده اند و در تصمیم گیری های گاه به انجام حرکاتی انتهاری و جبران ناپذیر نیز دست می زنیم.

در ادامه این نشست، مهدی فریضه به عنوان یکی از بازیگران نمایش خطاب به خبرنگاران و به شکلی طنزگونه گفت: زمانیکه قرار شد با این نمایش در فجر سال گذشته حضور داشته باشیم، پس از انتصاب آقای خاتمی به عنوان مدیر انجمن هنرهای نمایشی بسیار خوشحال شدیم که احتمالا اجرای اثر در سهولت انجام می شود ولی نمی دانستیم که این امر منجر به انصراف حضور گروه در فجر می‌شود.

خاتمی در پاسخ این پرسش خبرنگار هنرآنلاین که با توجه به حضورتان در شورای حمایت از تولیدات نمایشی پروسه اجرای آثار را در شرایط فعلی چگونه ارزیابی می کنید گفت: در زمان حضورم در انجمن هنرهای نمایشی یکی از دلخوشی هایم این بود که کار دوستان تئاتری ام را راه بیاندازم و خوشحالم که تا جاییکه توانستم به این خواسته رسیدم. این عضور شورای حمایت از تولیدات نمایشی ادامه داد: متأسفانه اعتبارات فعی تئاتر کشور پاسخگوی نیاز این خانواده بزرگ نیست؛ به عنوان مثال از نمایش من 50 درصد از پیشنهاد مالی ام حمایت شد اما امیدورام مشکلات کمبود بودجه در عرصه تئاتر رفع شود ت حداقل خواسته گروه ها برای اجرای آثارشان نیز تأمین شود. باید بگویم مشکل مالی بزرگترین مشکل تئاتر کشور است و باید مجلس و شوراهای قانونگذاری در این بخض تجدید نظر کنند.

نویسنده و کارگردان نمایش "عطسه 21 دسامبر" در پایان گفت: موضوع پایان جهان در 21 دسامبر موضوعی جهان شمول است و آثار هنری بسیاری تاکنون در این زمینه تولید شده ام نمایش من از جنبه کاربردی جلوه های ویژه قابل قیاس با آنها نیست و من تلاش کردم این موضوع را به ساده ترین شکل ممکن و نگاهی کاملا ایرانی تولید کنم.

گفتنی است، نمایش "عطسه 21 دسامبر" همه روزه ساعت 18 با حضور خسرو احمدی، صبا کمالی، سروش طاهری و مهدی فریضه در سالن سایه به روی صحنه می رود.

انتهای پیام/52/53