محمد برزگری در پاسخ به پیگیری خبرگزاری هنر ایران از نقض قانون پرداخت مالیات از سوی هنرمندان به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین توضیح داد: از سایر هنرمندانی که مشمول پرداخت مالیات شده‌اند درخواست می‌کنم با مطالعه قانون مالیات‌های مستقیم ابهامات خود را در این زمینه رفع کنند.

معاون دفتر تشخیص امور حسابرسی مالیاتی کشور در ادامه افزود: بر طبق ماده 244 قانون مالیات‌های مستقیم مرجع رسیدگی به کلیه اختلاف‌های مالیاتی جز درمواردی که ضمن مقررات این قانون مرجع دیگری پیش‌بینی شده باشد هیات حل اختلافات مالیاتی است و با استناد به ماده 251 اداره امور مالیاتی معترضان می توانند ظرف یکماه از تاریخ ابلاغ، رای قطعی هیات حل اختلافات مالیاتی را به استناد عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه یا نقص رسیدگی، با اعلام دلایل کافی به شورای عالی مالیاتی شکایت و لزوم تجدید رسیدگی را درخواست کنند .

یادآور می‌شود در روزهای اخیر رویا تیموریان درباره ارائه اظهارنامه مالیاتی و معافیت هنرمندان از پرداخت مالیات در سال 1386 و نامه‌های اخیر وزارت دارایی مبنی بر لزوم پرداخت مالیات به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: موضوع پرداخت مالیات این روزها به شدت باعث آزار هنرمندان عرصه های مختلف شده است؛ موضوعی که به نظر می‌رسد به شکل کامل مربوط به تهیه کنندگان می‌شود اما امروز علاوه بر نقض قانون بخشودگی هنرمندان از مالیات نامه‌هایی برایمان ارسال شده که باید برای پرداخت مالیات به وزارت دارایی مراجعه کنیم.

گفتنی است، در زمان مدیریت حسین پارسایی در مرکز هنرهای نمایشی وی اعلام کرده بود: برابر با بخشنامه معافیت مالیاتی، مرکز هنرهای نمایشی موظف است با ارایه یک معرفی نامه توسط گروه برای اخذ معافیت مالیاتی از دفتر مالیاتی وزارت اقتصاد و امور دارایی اقدام کند و گروه هایی که معرفی نامه خود را ارایه دهند، کل مبلغ قرارداد خود را دریافت خواهند کرد.

البته در آن سال، غلامحسین دوانی کارشناس امور اقتصادی و مالیاتی در این خصوص اظهار داشته بود: به نظر من هیچ قشری نمی تواند به دلیل جایگاه اجتماعی از معافیت مالیاتی برخوردار باشد، زیرا این گونه معافیت ها نوعی تبعیض قلمداد می شود. مثلا کارگری که در یک ساختمان کار می کند، چه تفاوتی با یک پزشک یا هنرمند دارد که بخشی از آن ها از معافیت مالیاتی برخوردار باشند و برخی دیگر ملزم به پرداخت آن. اما به موجب ماده 139 اصلاحیه قانون مالیات، معافیت های مالیاتی خاصی برای فعالیت های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری در نظر گرفته شده است که این معافیت ها بر اساس دستورالعمل خاصی قابل اجرا است، به طور مثال فعالیت های هنری شامل تولید، تکثیر، توزیع و نمایش فیلم، صحنه های موسیقی و هنرهای تجسمی می توانند از این معافیت استفاده کنند .

انتهای پیام/52/53