به گزارش هنرآنلاین، مجتبی رضوی طوسی، رییس دانشکده صدا و سیما و رییس جشنواره گفت: این جشنواره با اکران 300 اثر از امروز تا دهم آبان‌ ماه در دانشکده صداوسیما و پردیس سینمایی ملت آغاز به کار کرد.

وی با بیان اینکه این جشنواره همزمان در کشورهای لبنان، فلسطین(غزه)، عراق، تونس و سودان برگزار می‌شود، ابراز کرد: از 1200 اثر دریافت شده توسط دبیرخانه جشنواره 300 اثر انتخاب و اکران می‌شود. در پنجمین جشنواره ملی فیلم کوتاه دانشجویی آثاری با موضوعات مختلف همچون بیداری اسلامی، مقاومت، آگاهی، امید، جوان و خانواده در این جشنواره به نمایش درمی‌آید.

وی این جشنواره را یکی از جشنواره‌های موفق دانشجویی دانست و گفت: نزدیک به یک سال است که برنامه‌های این جشنواره در حال طراحی است و ویژگی که این جشنواره دارد، دانشجو محور بودن آن است.

وی ادامه داد: در این جشنواره بحث ایجاد پویایی و شادابی در دانشجویان وجود دارد که با هدف تعمیق و جهت دهی به روند تولید آثار هنری برپا می شود.

وی همچنین با اشاره به برگزاری این جشنواره به صورت دوسالانه و ایجاد ارتباط میان دانشجویان و رسانه ملی به عنوان یکی از مهم ترین اهداف این جشنواره اظهار کرد: جشنواره امسال با حضور افراد تاثیرگذار در رسانه ملی در هیات داوران پررنگ‌تر بوده است و فرصتی ایجاد شده تا دانشجویان با رسانه ملی ارتباط برقرار کنند.

رضوی طوسی ادامه داد: برگزاری نشست‌های تخصصی و میزگردهای سیاسی با موضوع مقاومت و بیداری اسلامی، با حضور چهره‌های شاخص سیاسی و فرهنگی از حاشیه‌های این جشنواره است. همچنین برگزاری کلاس‌های آموزش در زمینه سینما و تلویزیون، کارگردانی دیجیتال و مستند، جلوه‌های ویژه، مهندسی صدا، فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی فیلم کوتاه از دیگر برنامه‌ها در جشنواره امسال است.

وی اضافه کرد: در مراسم اختتامیه برترین‌های فیلم کوتاه، عکاسی، انیمیشن، ویدئوگرافیک، مستند و فیلمنامه معرفی می‌شوند.

از میان 1200 اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره 247 فیلمنامه، 75 قطعه عکس، 201 مستند، 349 اثر داستانی، 62 پویانمایی و 30 ویدئو گراف بوده است.

رسانه در آیینه بررسی

همزمان با برگزاری پنجمین دوره این جشنواره، نشست هایی تخصصی با حضور اساتید و کارشناسان حوزه های مختلف برنامه سازی و دست اندرکاران رسانه ملی برگزار خواهد شد.

در این نشست‌های تخصصی در خصوص مباحث روز در حوزه هنر و رسانه گفت‌وگو شده و در فضایی تعاملی و گفت‌وگو محور مسائل و شرایط فعلی آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این راستا روز دوشنبه، هشتم آبان ماه نشستی با عنوان رسانه، دین، اخلاق، امید و آگاهی با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان ساعت هشت الی 10 صبح در سالن آمفی تئاتر دانشکده صدا و سیما برگزار خواهد شد.

همچنین نشست دیگری با عنوان شبکه های ماهواره ای و استحاله فرهنگی با سخنرانی دکتر شهرام گیل آبادی عصر همان روز ساعت 14 تا 16 در سالن آمفی تئاتر دانشکده صدا و سیما برگزار خواهد شد.

آموزش توأم با کار تجربی

روزهای یکشنبه و دوشنبه، هفتم و هشتم آبان ماه، کارگاه هایی آموزشی برای دانشجویان سراسر کشور که از طریق سایت اقدام به ثبت نام در این ورک‌شاپ‌ها کرده‌اند، برگزار خواهد شد. بنا بر این گزارش کارگاه‌های فیلمبرداری، زیبایی شناسی در سینما و تلویزیون و سینمای دیجیتال با حضور اساتیدی همچون ارسطو مداح گیوی، انسیه ملکی و محمد حسین فرج روز یکشنبه هفتم آبان ماه و روز دوشنبه هشتم آبان ماه کارگاه های فیلمنامه نویسی، جلوه های ویژه و کارگردانی فیلم مستند توسط مینو فرشچی، حسین میرزاپور و سعید ابوطالب در سالن های آمفی تئاتر، ورک شاپ و نمایش کتابخانه واقع در دانشکده صدا و سیما برگزار خواهد شد.