به گزارش هنرآنلاین، تراب محمدی با اعلام این خبر بیان کرد: حمام اسفنجان با قدمت بیش از 150 سال، یکی از حمام‌های قدیمی استان به شمار می‌رود.

وی پلان حمام را مستطیل شکل عنوان کرد و گفت: حمام اسفنجان از فضاهایی نظیر ورودی، بینه، میاندر، گرمخانه و خزینه تشکیل شده که پوشش سقف آن به صورت گنبدی کار شده است.

محمدی با اشاره به وجود کتیبه ای سنگی در دیوار ورودی حمام که در آن به زمان ساخت اشاره ای نشده است، یادآور شد: در سر درب ورودی حمام تزئینی از جنس سنگ به صورت کنده کاری شده نصب شده است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان با اشاره به آسیب‌های وارد شده به این بنا خاطرنشان کرد: بنا در طول سال‌ها بر اثر متروکه بودن دچار آسیب‌های جدی شده بود که این عارضه‌ها عمدتا مربوط به آسیب‌های ناشی از عوامل جوی و طبیعی هستند.

محمدی با بیان اینکه حمام اسفنجان با ابعاد 150 مترمربع، به دلیل قرار گرفتن در روستای اسفنجان به این نام معروف شده، تصریح کرد: با ثبت ملی اثر، تعمیرات و عملیات مرمتی به زودی در حمام تاریخی اسفنجان اسکو آغاز می‌شود.

وی یادآور شد: حمام اسفنجان اسکو، یکی از 15 اثر آذربایجان شرقی است که در پنجمین همایش ملی شورای سیاست گذاری ثبت میراث فرهنگی در استان البرز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام/