به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، اندیشمندان، محققان، هنرمندان و سایر اصناف جامعه، هر یک به فراخور حوزهٔ فعالیت خود، در راستای بازشناسی و ادای دِین به امام رضا (ع) اقدامات متعددی را انجام داده‌، و انجام می‌دهند که بعضاً به سبب عدم توانمندی‌های علمی و تخصصی در این حوزه با کیفیت و اثر بخشی مطلوب همراه نشده است. از این رو برگزاری دوره‌های آموزش "زندگانی و معارف رضوی" در قالب کارگاه‌ها و کارگروه‌های در دسترس عموم جامعه، می‌تواند لوازم و نیازهای علمیِ پروژه‌های گونه‌گون اصناف مختلف کشور در این خصوص را تأمین کنند.

چندی پیش و در همین راستا، حمید شاه آبادی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی امام‌ رضا (ع) در شیراز اعلام کرد که برگزیدگان نه دوره جشنواره های امام رضا علیه السلام برای شرکت در طرح حکمت رضوی در مشهد الرضا فراخوانده می‌شوند.

شاه‌آبادی معتقد است که هنرمند با ابزار قدرتمند هنر خود می تواند بسیاری از مفاهیم را در یک نگاه به مخاطب منتقل کند و هرچه معرفت بیشتری نسبت به امام رضا علیه السلام داشته باشد پیام های بیشتر و عمیق تری را انتقال می دهد.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین برگزاری کارگاهی این دوره از جشنواره و خلق آثار هنری به صورت زنده در این کارگاهها را گامی به جلو عنوان کرده و آن را باعث بروز خلاقیت هنرمندان می داند.

حکمت رضوی، طرحی برای تمام هنرمندان

بر این اساس، ثبت نام در طرح جامع "حکمت رضوی" برای تمام هنرمندان ممکن است و از این میان به ترتیب، برگزیدگان جشنواره بین‌المللی امام رضا علیه السلام، اولویت اول، و شرکت‌کنندگان این جشنواره، اولویت دوم و سایر هنرمندان از اولویت بعدی برخوردارند.

داوطلبان به هنگام ثبت‌نام باید شاخه رشته و گرایش هنری خود را مشخص کرده و حداقل دو گروه آموزشی را به ترتیب اولویت و با توجه به زمان‌بندی و تقویم اجرایی طرح انتخاب کنند.

حکمت رضوی، بازخوانی رهنمودهای روشنگر امام رضا(ع)

اهداف این طرح شامل آشنایی آکادمیک با ابعاد گوناگون زندگانی و زوایای مختلف شخصیتی تنها معصوم مدفون در ایران، آشنایی با ناگفته‌ها و ناشنیده‌های رضوی با هدف کمک به خلق ایده‌های فرهنگی هنری نوین در این عرصه، ترویج معارف رضوی(ع) و بازخوانی وصایا و رهنمودهای روشنگر امام رضا(ع) عنوان شده است.

ترغیب هنرمندان و فعالان فرهنگی کشور در راستای ارائه و اجرای طرح‌های مرتبط با امام رضا (ع) و آموزش تخصصی هدفمند به هنرمندان و فعالان فرهنگی کشور با رویکرد جلوگیری از خطاها و اشتباهات معمول در حوزه‌های فرهنگی با هدف پاسخ به پرسش‌های احتمالی فراروی آن‌ها از دیگر اهداف طرح حکمت رضوی محسوب می‌شود.

وی افزود: از مباحث ارائه شده در این طرح می‌توان به حدیث‌شناسی رضوی، سیاست خارجی رضوی، خلوت ابعاد زندگانی امام رضا (ع)، سفرنامه رضوی از مدینه تا مرو، مناظرات رضوی این بزرگوار از نگاه دیگران، چهره‌ها در مواجهه با امام رضا(ع)، امام رضا(ع) از نگاه دیگران، نقد فیلم و مباحث امامت اشاره کرد.

جان‌مایه آموزشی، رویکرد عمده طرح حکمت رضوی

طرح حکمت با جان مایه‌ای آموزشی در قالب 25 جلسه آموزش زندگانی و معارف رضوی در هشت موضوع و یک عنوان فرعی در قالب یک دوره فشرده یک هفته‌ای ساماندهی شده است.

محتوای آموزشی این طرح مشتمل بر 25 عنوان درسی است که از این میان پنج عنوان درسی به طور خودخوان و سایر عناوین به طور حضوری ارائه می‌شود و شرکت در جلسات آموزشی 19 عنوان از 20 عنوان حضوری این طرح اجباری بوده و از این میان جزوات 12 عنوان درسی منبع آزمون پایانی طرح خواهد بود.

جزوات آموزشی 24 عنوان درسی این طرح که به طور حضوری و خودخوان ارائه می‌شود تدوین و نهایی‌سازی شده و در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

علاوه بر جزوات آموزشی مدون تمامی کلاس‌های آموزشی توسط استادان مؤلف تدریس شده و با کیفیت مطلوبی ضبط می‌شود، همچنین بسته آموزش تصویری این طرح به صورت لوح‌های فشرده در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

"طرح حکمت رضوی" در قالب 60 ساعت آموزشی تعریف شده است که طبق آن 40 ساعت فضای آموزشیِ حضوری در قالب 20 جلسهٔ حضوری دو ساعته، 10 ساعت آموزشی به صورتِ 5 عنوانِ درسی خودخوان و 10 ساعت آموزشی جهت آمادگی و حضور در آزمون پایانی را در پی دارد.

براساس این گزارش،مرحله اول طرح حکمت رضوی، بهمن و اسفند 1391 در دو بخش زندگانی و معارف رضوی و مباحثی در ارتباط با امام رضا(ع)، در شهر مقدس مشهد برگزار خواهد شد و داوطلبان در 24 گروه آموزشی و هشت دوره مختلف تقسیم می‌شوند.

همچنین زمان برگزاری اردو برای تمامی گروه‌ها از صبح شنبه تا عصر پنجشنبه به مدت شش روز خواهد بود.

کلیه‌ی هزینه‌های برگزاری این اردو اعم از هزینه‌های اسکان و پذیرایی و خدمات آموزشی به عهده‌ی این معاونت و هزینه‌های رفت و آمد به مشهد مقدس به عهده‌ی داوطلبان و یا اداره‌ی کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مربوطه است.

انتهای پیام/