به گزارش خبرنگار موسیقی هنرآنلاین، نشست خبری کنسرت گروه کامکارها صبح امروز با حضور هوشنگ کامکار، اردشیر کامکار و حسین توتونچیان در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست حسین توتونچیان گفت: کنسرت گروه کامکارها 20 و 21 مهرماه در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود. این کنسرت شامل سه بخش است که قطعات بخش اول در مقام افشاری و نوا، بخش دوم تک‌نوازی سنتور (ریزدانه‌های الماس) است، همچنین بخش سوم به قطعات کردی اختصاص دارد.

در ادامه هوشنگ کامکار با اشاره به اینکه این کنسرت با کنسرت‌های قبلی گروه کامکارها متفاوت است، خاطرنشان کرد: بیشتر موزیسین‌هایی که کاری ارائه می‌دهند بهتر است به جای لغت نوآوری از کلمه متغیر استفاده کنند. به طور مثال نیما یوشیج معتقد بود که در شعر نوآوری به وجود آورده است؛ در حالی که همه ما می‌دانیم ویژگی‌های قدیم را دگرگون کرده است و پایه‌های آن هنر را دچار تغییر کرده است.

سرپرست گروه کامکارها در ادامه درباره این کنسرت گفت: اسم این کنسرت، کنسرت 91 کامکار‌ها است و سعی کردیم قطعاتی را اجرا کنیم که هم متفاوت و هم برای مخاطبان جذاب و گیرا باشد. در قسمت اول و دوم تاکید بر موسیقی سازی است که کنسرت با قطعه "نسیم" از ساخته‌های پشنگ کامکار آغاز می‌شود. همچنین در ادامه قطعاتی به تک‌نوازی سنتور، گروه‌نوازی اختصاص دارد که در بخش گروه‌نوازی قطعه بهار خرم از ساخته‌های پشنگ کامکار توسط اعضای گروه اجرا می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در این کنسرت قطعات به شکل دیگری تنظیم شده است، افزود: همچنین بخشی از این کنسرت به تک‌نوازی کمانچه اختصاص دارد که با شناختی که از نوازندگی کمانچه اردشیر سراغ دارم مطمئن هستم که به خوبی می‌تواند با مخاطبان ارتباط برقرار کند.

هوشنگ کامکار با اشاره به اینکه بخش سوم به قطعات کردی اختصاص دارد، گفت: در این بخش قطعات بسیار زیبایی که کامکارها در سالهای پیش اجرا کرده‌اند به شکلی متفاوت ارائه می‌دهیم.

در ادامه سرپرست گروه کامکارها گفت: می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و کمی از کامکارها تعریف کنم. شما در این کنسرت صدای بیژن را خواهید شنید. او کسی است که برای اولین بار در موسیقی ملی ساز دف را معرفی کرد که این ساز حتی با ارکسترهای سمفونیک خارجی نیز به روی صحنه می‌رود و این برای گروه کامکار‌ها افتخار بزرگی است. همچنین موسیقی فیوژن برای اولین بار در باله "هزار و یک شب" به کارگردانی یک لبنانی به روی صحنه رفت که من در آن موسیقی آن‌ها را با موسیقی ایرانی تلفیق کردم.

وی در ادامه تاکید کرد: پس از فرامرز پایور که بزرگ‌ترین سنتورنواز مدرن ایران بود، اردوان توانست با کارهایش سنتورنوازی معاصر ایران را پرتکنیک‌‌تر و با استفاده از تمام ظرفیت‌های سنتور ارائه دهد و امروز جوانان کارش را دنبال می‌کنند. همچنین اردشیر کامکار یکی از تک‌نوازان کمانچه است که توانست با تمام تکنیک‌ها کمانچه را بنوازد و از ظرفیت‌های این ساز استفاده کند.

هوشنگ کامکار در ادامه افزود: گروه کامکارها همان گروهی است که برای اولین بار پس از انقلاب با همخوان و نوازنده خانم به صحنه رفت. همچنین آخرین تعریف من از کامکارها این است که همه اعضای گروه با جدیت پیگیر آموزش موسیقی هستند و در این چند سال هر کنسرتی را برگزار نکرده‌اند، زیرا همیشه کلاس کاری خود را نگه داشته‌اند. شما در این 32 سال از من نشنیدید که از گروه کامکارها تعریف کنم، زیرا ما کار خودمان را انجام می‌دهیم و می‌دانیم که این کارها مورد توجه مخاطبان است.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا فکر نمی‌کنید مصاحبه نکردن شما باعث فاصله کامکارها با مردم می‌شود، گفت: من همیشه از مصاحبه‌هایی که کارهای من را نقد می‌کنند، خوشحال می‌شوم و هیچوقت نگفتم اهل مصاحبه کردن نیستم، اما هیچ گاه مصاحبه‌ای را انجام نمی‌دهم که از من بپرسند چند تا بچه داری؟ من دوست دارم مورد نقد قرار گیرم نه این که سوال‌هایی بی‌اساس و پوچ از من پرسیده شود.

در بخش دیگر این نشست اردشیر کامکار درباره این کنسرت گفت: من سعی و تلاش خود را می‌کنم تا کارم را در این کنسرت به خوبی انجام دهم. همچنین در این کنسرت قطعات در دستگاه نوا است.

در ادامه این نشست حسین توتونچیان در پاسخ به این پرسش که چرا در این کنسرت از تبلیغات و اسپانسر استفاده نکردید، گفت: حضور اسپانسر در کنسرت‌ها باعث شده بود که جنبه موسیقایی و هنری کار کمرنگ شود و جنبه تجاری به خود بگیرد و اگر اسپانسر پررنگ باشد، هنر از بین می‌رود.

در ادامه هوشنگ کامکار با اشاره به اینکه قطعات کردی و فارسی توسط بیژن کامکار خوانده می‌شود، درباره اینکه چرا از خواننده میهمان در کنسرت‌های خود استفاده نمی‌کنند، گفت: فکر می‌کنم گروه کامکارها با همین سیستم شنونده‌های خاص خودمان را داریم؛ البته اعضای گروه این حرف من را قبول ندارند. من نمی‌توانم به یک خواننده بگویم که فقط کارهای من را بخواند.

در پایان این نشست سرپرست گروه کامکار خاطرنشان کرد: به نظر من یک خواننده از نظر دانش موسیقایی از یک نوازنده پایین‌تر است و خواننده برای من با یک نوازنده سه تار هیچ فرقی نمی‌کند.