فواد ابراهیمیان، کارگردان و نویسنده تئاتر همدانی، در توضیح اثری که در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ارائه کرده است به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این نمایش، با نام "حمله بیگانگان"، ماجرای دو موجود فضایی است که به زمین سفر می‌کنند و با تحقیق متوجه می‌شوند که آلودگی موجب از بین رفتن انسان‌ها می‌شود.

وی افزود: این موجودات تلاش می‌کنند با آلودگی بیشتر در زمین، همه انسان‌ها را از بین ببرند که داستان با اتفاقاتی ادامه می‌یابد. این نمایش جنبه آموزشی برای کودکان و نوجوانان دارد.

کارگردان بخش خیابانی تئاتر کودک و نوجوان نمایش خود را ویژه کودک و نوجوان دانست و عنوان کرد: این نمایش آموزش زیست محیطی و شهروندی به کودکان و نوجوانان را بر عهده دارد.

وی با اشاره به عوامل نمایش یادآور شد: پنج بازیگر به همراه نویسنده، کارگردان و آهنگساز در این نمایش 30 دقیقه ای ایفای نقش می‌کنند.

ابراهیمیان توضیح داد: در این نمایش رضا افشاری، پیشکسوت تئاتر همدان و مهدی کوثری، سید سجاد شاکریان، محمود غفاری مسعود کیانی به ایفای نقش می‌پردازند و طراحی لباس آن را مرضیه درخشان نیا به عهده دارد. همچنین، طراحی بروشور را امیر پرژاد و انتخاب موسیقی به عهده حسام‌الدین شهیدی بوده است.

وی در مورد اجراهای این نمایش گفت: قبل از جشنواره، این نمایش در موسسه توان‌بخشی بچه‌های حضرت الوالفضل(ع) و کانون اصلاح و تربیت همدان به اجرا در آمد.

کارگردان نمایش "حمله بیگانگان" بیان کرد: شعار ما این است که این نمایش را تقدیم کنیم به تمام کودکان و نوجوانانی که موقعیت دیدن نمایش را ندارند. اجراهای ما نیز به صورت خیریه بوده است.

وی خبر داد: اعضای گروه "صورتک" که به تازگی به ثبت رسیده و در حال اجرای این نمایش است، اعلام آمادگی می‌کنند تا در هر کجای ایران به صورت خیریه، نمایش "حمله بیگانگان" را به روی صحنه ببرد.

وی افزود: تا کنون رایزنی‌هایی با شهرداری همدان انجام داده‌ایم که نمایش " حمله بیگانگان" در مدارس همدان به اجرا در بیاید.

این کارگردان و نویسنده تئاتردرباره رویکرد بومی‌سازی تاتر کودک و نوجوان گفت: این که ما بخواهیم همه آثار شهرستان‌ها بومی باشد از نظر من کافی نیست و همه چیز باید به اندازه باشد. برای مثال ما نباید بگذاریم آموزش شهروندی و آداب و رسوم جا بماند. ما وظیفه داریم رسم‌های درستی را نیز برای آیندگان خود بسازیم که حاصل حقوق شهروندی و غیره است.

وی افزود: تئاتر بهترین وسیله برای آموزش است. من موافق گفته شدن از آداب و رسوم در آثار مختلف هنری هستم، اما نه این که معتقد باشیم شهرستانی‌ها فقط باید از آداب و رسوم و بومی اثر بسازند.

ابراهیم نیا معتقد است فعالیت مسئولین برای ترویج فرهنگ بومی در جامعه بسیار موثر است و باید حمایت‌های آن‌ها در کار باشد تا بتوان بازار شخصیت‌هایی مثل "اسپایدرمن" و "باربی" را از آن آثار بومی خود کرد.

وی توضیح داد: زمانی برای مقابله با نمادهای خارجی استفاده شده در وسایل کودکان و عروسک‌های غیر ایرانی، عروسک‌های بومی "دارا" و "سارا" ساخته شد. مسئولین تصمیم گرفتند از این عروسک‌ها به عنوان هدیه برای کودکان استفاده کنند، اما وقتی سفارش آن را دادند با این جواب روبرو شدند که هنوز توانایی تولید انبوه آن‌ها وجود ندارد. نباید بگذاریم چنین قدم‌هایی نیمه برداشته شود.

این کارگردان بیان کرد: کره جنوبی اعلام کرده است دیگر نمی‌خواهد صادرات کالا داشته باشد و می‌خواهد از این به بعد صادرات فرهنگ داشته باشد. صادرات فرهنگ هم با سریال‌ها انجام می‌دهد. پس ما هم می‌توانیم با تئاتر و نمایش فرهنگ‌های استان‌های مختلف را به تصویر بکشیم.

انتهای پیام/