به گزارش هنرآنلاین، تئاتر هنری است که امروزه ضرورت حفظ و حراست از آن بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود چرا که در قرن21 ایجاد ارتباط، مهم‌ترین عامل در زندگی است و تئاتر که مجموعه ای از تمام هنرهای بشری از جمله نقاشی، موسیقی، شعر و ادبیات است؛ ژرف‌ترین راه برای برقراری ارتباط فرهنگی، هنری، اجتماعی با دیگری است.

به همین دلیل امروزه ما کمتر جامعه ای را در دنیا می‌توانیم تصور کنیم که دارای شکلی از هنر نمایش نباشد. که البته برای رسیدن به یک تئاتر واقعی که بتواند وسیله ای برای ارتباط باشد، باید از آموخته های دیگران بهره گرفت و سپس خود آفرید؛ یعنی یک تئاتر خوب بیش از وسایل تکنیکی و امکانات، نیازمند دانش تئاتر است. زیرا وقتی دانش تئاتر محور کار باشد، خلاقیت‌های هنری و فنی، جای خالی بسیاری از عوامل دیگر را جبران می‌کند و چه بسا عامل ابداع نیز می‌شود.

ولی یک هنرمند بدون شعور تئاتر اگر تمام امکانات نمایشی را نیز در اختیار داشته باشد، باز هم در دقیقه آخر دچار مشکل خواهد شد . از همین رو امروزه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سعی شده این رشته در مقاطع بسیار بالا با گرایش‌های نمایشی، کارگردانی، بازیگری، صحنه آرایی و نمایش عروسکی در طیف بسیار گسترده برای دانش آموختگان این هنر و با حضور اساتید برجسته در کشور تدریس می‌شود.

احمد گلچین، رئیس اداره هنری اداره کل ارشاد استان گلستان، به بهانه برگزاری بیست و سومین جشنواره تئاتر استان گلستان- گنبد کاووس با بیان این مطلب در زمینه فقر نمایشنامه در خلق نمایش گفت: در دنیا، شاید بزرگ‌ترین مشکل برای یک کارگردان، تولید نمایش بدون نمایشنامه باشد.

وی افزود: گاهی به دلایل مختلف، کارگردان تصمیم می‌گیرد به صورت کارگاهی و بدون متن، کاری را شروع می‌کند. به طور مثال، متنی که متناسب با توانایی بازیگران گروه باشد موجود نیست و با متن‌های موجود ، کارگردان را راضی نمی‌کند.

گلچین بیان کرد: گاهی هم ممکن است متن‌های موجود با اهداف گروه هم خوانی نداشته باشد و یا این که کارگردان بخواهد نمایشی را بر اساس طرح یا ایده های خاص تولید کند، این دلایل ممکن است مربوط به اعضای گروه نمایش یا خود نمایشنامه و یا حتی مسائل و مشکلات مالی باشد.

وی به عنوان راه حل گفت: برای حل این مشکل باید کارگردان از صفر شروع کند. در واقع یک ایده را دنبال کرده و طی روند تولید نمایش آن ایده را به نمایش کامل تبدیل کند.

مدیر اجرایی بیست و سومین جشنواره تئاتر استان گلستان در پایان به آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره تئاتر استانی اشاره نموده و خاطر نشان کرد: 17 اثر از 5 شهر گرگان، گنبد، آزادشهر، کردکوی و بندر گز به دبیرخانه ارسال شده و مورد بازبینی هیئت داوران قرار گرفته است.

انتهای پیام/