به گزارش هنرآنلاین، مدیرکل میراث فرهنگی استان بوشهر در مراسم افتتاح این دفتر ضمن تبریک هفته گردشگری اظهار کرد: ایجاد دفاتر نمایندگی میراث فرهنگی در اماکن تاریخی سبب رونق گردشگری و جذب گردشگر در شهرستان‌ها می‌شود.

احمد دشتی تنگستان را از شهرستان‌های غنی در حوزه جذب گردشگر در استان برشمرد و افزود: دفتر نمایندگی شهرستان تنگستان باید با تمام تلاش برای حفظ، مرمت، بازسازی و ثبت آثار تاریخی این شهرستان تلاش کند.

وی اضافه کرد: آقای خلیل رازه که فردی توانمند و مجرب در اداره‌کل میراث فرهنگی استان بوشهر بوده است به عنوان مسئول دفتر نمایندگی به همراه سه کارشناس گردشگری، کارشناس تاریخی و کارشناس صنایع دستی در دفتر نمایندگی تنگستان فعالیت می‌کنند.

دشتی در بخشی از سخنان خود به پروژه بازسازی قلعه کلات (قلعه زائرخضرخان تنگستانی) اشاره و عنوان کرد: هم‌زمان با افتتاح دفتر نمایندگی، فاز اول بازسازی قلعه کلات نیز با اعتباری قریب به 7 میلیارد ریال افتتاح شد.

وی با بیان اینکه فاز دوم این پروژه به چهار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، اعلام کرد: با توجه به تخصیص دو میلیارد ریال اعتبار از طرف فرمانداری تنگستان در کمیته برنامه‌ریزی این شهرستان، تلاش می‌شود دو میلیارد ریال دیگر نیز برای اتمام این پروژه از محل اعتبارات ملی اختصاص یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان بوشهر بیان کرد: فاز دوم پروژه بازسازی قلعه کلات شامل بازسازی حیاط دوم قلعه و معماری داخلی ساختمان و استحکام‌بخشی ساختمان است که عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

وی تصریح کرد: به منظور ایجاد موزه در قلعه کلات بیش از 1500 سند تاریخی آماده شده است و به زودی موزه نیز در محل افتتاح خواهد شد.

دشتی همچنین به منطقه نمونه گردشگری خائیز در تنگستان اشاره کرد و گفت: این منطقه با طبیعت بکر و وجود چشمه‌های مختلف پتانسیل بالایی در جذب گردشگر دارد که برای ایجاد زیرساخت‌های آن 500 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی به آن اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: مطالعات منطقه نمونه گردشگری خائیز در سال‌های گذشته انجام شده و در صورت تمایل بخش سرمایه‌گذاران آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان بوشهر گفت: تاکنون 285 اثر تاریخی استان بوشهر در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته که هفت اثر آن در تنگستان است و دفتر نمایندگی تنگستان باید برای ثبت ملی سایر آثار تاریخی این شهرستان تلاش کند.

معاون فرماندار تنگستان نیز در این آیین اظهار کرد: آثار تاریخی و باستانی، میراث همه مردم است که باید با مشارکت عمومی از این میراث ارزشمند حفظ و حراست شود.

پرویز شعبانی بر توسعه زیرساخت‌های بخش گردشگری در تنگستان تاکید کرد و گفت: اعتبارات استانی به تنهایی پاسخگوی ایجاد زیرساخت‌های بخش گردشگری در شهرستان نیست و اداره کل میراث فرهنگی باید برای جذب اعتبارات ملی بیشتر تلاش کند.

وی همچنین به اعتبارات بخش گردشگری در تنگستان اشاره و عنوان کرد: در سال جاری قریب به 20 میلیارد ریال اعتبار به منظور توسعه زیرساخت‌های گردشگری در کمیته برنامه‌ریزی تنگستان اختصاص یافته است.

انتهای پیام/