شکرخدا گودرزی درباره وضعیت آموزش تئاتر در مدارس کشور به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: آموزش در مدارس از راه‌های مختلف امری است که به طور کلی با توجه به فهم، شناخت و آینده‌نگری یک گروه اجتماعی یا دولت و یا هر کلان دیگری برای فراهم آوردن شرایط زیستی بهتر نسل‌های بعدی در نظر گرفته می‌شود.

این پژوهشگر تئاتر، نتیجه توجه به ارکان آموزشی از طریق هنرهای نمایشی را پرورش حس کمال‌گرایی در بین دانش‌آموزان دانست و تصریح کرد: آشنایی با علوم مختلف دینی، اخلاقی، فنی و غیره نیازهایی هستند که بشر همواره در حال مواجهه با آنها بوده است و رشد در عرصه تعلیم و تربیت نتیجه ای جز کمال گرایی در بین جوامع بشری دربر نداشته است. گودرزی در ادامه بیان کرد: طبیعی است زمانیکه یک سیستم دولتی مسئول برنامه ریزی بخش آموزش و پرورش است وظیفه اصلی آن توجه به تربیت انسان‌سازانه خردسالان، کودکان و نوجوانان است که این گروه سنی از بدو ورود به جامعه نسبت به چشم انداز آینده خود اشراف عملی و روانی پیدا کنند.

وی به فقر تام مدارس از هنر ارزشی تئاتر اشاره کرد و گفت: متأسفانه در موارد مطرح تئاتر هیچ جایگاهی نداشته و این در شرایطی است که هنر نمایش بهترین مؤلفه برای انتقال مفاهیم گوناگون است. فرزندان ما باید از همان کودکی و به موازات آشنایی با شخصیت های ارزشمند دینی با ماخر معاصر علوم مختلف آشنا شوند و در این بین آشنایی با هنرمندان دلسوز عرصه نمایش هم باید به عنوان یکی از برنامه های مهم آنها در نظر گرفته شود.

این بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: در سنین بالا نباید انتظار معجزه داشته باشیم؛ فرصت بسیار مناسبی در سنین کودکی و نوجوانی در مدارس فراهم است که دانش آموزان با رشته های مختلف هنری آشنا شده و از همان ابتدا راه خود را بیابند. نکته دیگر اینکه دانش‌آموزانی هم که البته به ندرت در مدارس مورد آموزش تئاتر قرار می‌گیرند در کنکور رشته های هنری هیچ وجه تمایزی با سایرین نداشته و همین امر زحمات برای کسب دانش تجربی و عملی آنها زیر سوال خواهد رفت.

گودرزی در پاسخ به پرسشی درباره میزان اعتماد مسئولان به هنرمندان در بهره گیری از آنان در آموزش و پرورش گفت: در شوراهای مختلف در وزارتخانه آموزش و پرورش هیچ پرونده‌ای برای مشارکت خانواده بزرگ تئاتر در برنامه ریزی های هنری باز نکرده است؛ این یکی دیگر از عدم استفاده از تخصص هنری در عرصه‌ههای دولتی و برنامه گذاری است.

نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد را تنها حامی هنرمندان تئاتر در ارائه طرح های آموزش تئاتر در مدارس دانست و گفت: برای مسئولان آموزش و پرورش ایندست برنامه‌ها هیچ جایگاهی ندارد.

وی افزود: آقای فردوس حاجیان چند سال پیش قدمی را در راستای معرفی نقش بسزای آموزش توسط تئاتر برداشت که منجر به دریافت دکترای افتخاری از یونسکو شد و آن چیزی نبود جر اینکه وی طرح آموزش حروف الفبای فارسی از طریق هنر نمایش را در یونسکو به ثبت رساند.

گودرزی در پایان از عدم توجه مسئولان داخلی به بُعد آموزشی تئار ابراز گله مندی کرد و گفت: این موضوع تا این اندازه دغدغه محافل بین المللی است که در اصطلاح فایلی برای این طرح باز شده و آنها از طرح آموزش به وسیله تئاتر به عنوان یک مسأله فرهنگی و جهانی استقبال کرده اند اما در کشور ما هنوز در زمان ساعات پرداخت به کتاب هنر سایر دروس تدریس می شود.

انتهای پیام/52/53