گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار کیخسرو غار با عنوان «سه دیگر» در گالری سو برپاست. غار در گفتگو با هنرآنلاین با بیان اینکه حدود ۲۳ اثر در این مجموعه به نمایش درآمده است که با استفاده از اکریلیک، جوهر و اسپری رنگ به وجود آمده‌اند گفت: این مجموعه با توجه به مطالعاتی شکل گرفت که درباره اساطیر و روانشناسی انجام می‌دادم. به مرور با گسترش مطالعاتم سعی کردم آن‌ها را در کار‌هایم نیز منعکس کنم.

غار ادامه داد: سعی کردم در آثارم آشنایی زدایی کنم و کارم صرفاً مختص به یک جغرافیا نباشد، بلکه بتوانم کهن الگو‌هایی که در فرهنگ‌های مختلف وجود دارد را به خط خودم منعکس کنم. از قدیم به تاریخ و اسطوره‌شناسی علاقه داشتم ولی نتوانسته بودم این مطالعات را منسجم کنم و در کارم بیاورم. پیش از این به شدت بر خط فارسی متمرکز بودم و اینکه آن مطالعات را به طور مستقیم وارد کارم کنم برایم چالش برانگیز بود. این مجموعه اولین کار‌هایی بود که توانستم مطالعات و کار‌های هنری را با هم منسجم کنم.

او با بیان اینکه پیش از این در زمینه خط ثلث کار کرده است گفت: همیشه تحت تأثیر خط و نقاشی خط ایرانی بودم، اما این کار‌ها در عین اینکه برایم لذت بخش بود، به دلیل تکراری که در آن هست برایم زننده شده بود. فکر می‌کردم آن تکرار هم از لحاظ بیرونی و تصویری است و هم از درون خودم تکراری شده و قدرت مانور وجود ندارد. بنابراین تصمیم گرفتم خط را به فرم تبدیل کنم، یعنی یک پله عقب بروم و خط را به شکل تبدیل کنم. فکر کردم خط باید تبدیل به شکل شود تا دیگر ملیت نداشته باشد و یک غیر ایرانی هم بتواند هم از نظر تصویری و هم از نظر مفهومی با آن ارتباط بگیرد.

کیخسرو غار

غار افزود: وقتی ترکیب میان تصویر و مطالعات شکل گرفت اتفاق بهتری در کار‌هایم به وجود آمد و زمانی که بازخورد‌های نمایشگاه را دیدم متوجه شدم مخاطب هم ارتباط بهتری برقرار کرد. شاید رمزآلود بودن و گنگ بودن کار‌هایم نیز تأثیر مثبتی بر آنها داشت.

او با بیان اینکه این کار‌ها از دورانی می‌آید که فراموش شده است و عموم مردم چیزی از آن‌ها نمی‌دانند، گفت: از اسطوره‌های ایرانی، هند و آریایی، میان رودان، شرق دور و حتی قبایل آمریکایی جنوبی الهام گرفتم. به عنوان مثال آنچه از شرق دور گرفتم خوشنویسی ذن بود که هنرمند در یک لحظه می‌تواند زیست خود را به جا بگذارد و حق ندارد به عقب برگردد و چیزی را اصلاح کند. اما هنر ایرانی یک تکرار مداوم دارد و هنرمند بار‌ها می‌تواند برگردد و در کارش تغییر بدهد، ولی من همه این کار‌ها را در یک نشست انجام دادم و آن‌ها را اصلاح نکردم. این کار هم برایم چالش برانگیز بود و هم آن حس انسجام بین احساس و حرکت دست به نظرم خیلی جالب بود. این که خلق در لحظه انجام شود و در طول زمان با حس‌های مختلف در زمان‌های مختلف دستکاری نشود، اتفاق بسیار جالبی است.

کیخسرو غار

غار ادامه داد: اسطوره‌ها هم از نظر داستان و روایت و هم از نظر رنگ‌شناسی کارم را شکل دادند. به عنوان مثال رنگ سفید منتسب به برهما است و رنگ‌های گرم مثل زرد و قرمز و نارنجی منتسب به میترا است.

او با بیان اینکه در این آثار هم از خط کلاسیک استفاده کرده است گفت: عقیده دارم اگر هنر کهنی مثل خوشنویسی که یک تاریخ پشت آن هست، مراحل آموزش آن طی نشود هنرمند در نهایت به بن بست می‌خورد. طی این مراحل حداقل یک پختگی در حرکت دست ایجاد می‌کند و کسی که می‌خواهد نقاشیخط انجام دهد اگر این اصول را بلد نباشد نمی‌تواند کارش را ارتقا دهد. من در این مجموعه هنوز از فرم‌های خط ثلث و حتی بیشتر از آن از خط کوفی استفاده کردم و بعضی از حروف همچنان در تعدادی از کار‌هایم دیده می‌شود زیرا این آثار مربوط به اسطوره‌های ایرانی هستند و می‌خواستم ایرانی بودن در آن‌ها دیده شود.

نمایشگاه آثار کیخسرو غار تا ۲۵ شهریور در گالری سو به نشانی خیابان ویلا، خیابان سمیه، خیابان پورموسى، شماره ۳۰ برپاست.