گروه تئاتر هنرآنلاینکتاب «نمایش بزرگ از تهران تا بغداد» نوشته سپیده نورایی با ویراستاری اردشیر نورایی در انتشارات آقاکوچک در ۳۲۱ صفحه و شمارگان ۵۰۰ نسخه منتشر شد.

در بخش سخنی با خوانندگان این کتاب آمده است: «یک سال پیش بعد از سه سال آخرین صحنه «نمایش بزرگ» به پایان رسید طی این دوره بارها از خود پرسیده‌ام چگونه این داستان ذهنم را اشغال کرد و چون شیری تیزچنگال و نرم خو تا پایان رهایم نکرد، گرچه هنوز نمی‌دانم از نقاشی به نمایش بزرگ رسیدم یا از قحطی. سال‌ها پیش ذهنم به شدت در پی تاریخ نقاشی در ایران بود. به کارهای موجود_ نگارگران ایرانی تا پایان دوران قاجار نک زدم، دریغ از نام یک زن. از قضا در دارالفنون به یکی از شاگردان مزین الدوله برخوردم که به دنبال تاریخ نمایش در ایران بود. در همین ایام داستان کوتاهی از پدرم خواندم به نام «گل خندان» که داستان در دوران قحطی بزرگ سال‌های ۱۲۹۶- ۱۲۹۸ خورشیدی روایت می‌شود. آنگاه با وضعیت دیگری آشنا شدم. جنگ اول جهانی که با وجود اعلام بی‌طرفی ایران، نیروهای انگلیس و روس از نقاط مختلف وارد کشور شدند، در این میان گروهی از ارکان دولت و مجلس تهران را ترک و طی مراحلی در کرمانشاه حکومتی مستقل تشکیل داده و خود را تحت حمایت متحدین آن روز یعنی آلمان و عثمانی قرار داده بودند. ریاست حکومت کرمانشاه را رضا قلی خان نظام السلطنه مافی به عهده داشت که برادرزاده رییس الوزرای پیشین ایران حسینعلی نظام السلطنه مافی بود. به این ترتیب نمایش بزرگ از تهران تا بغداد شکل گرفت.»

همچنین پشت جلد این کتاب آمده است: «انگار نقاش زن در نگارگری تا پایان دوران قاجار در این سرزمین به‌کلی گم شده است. نادیده گرفتن زنانِ نگارگر طی قرن‌ها نقش‌آفرینی بر دیواره‌ی غارها، دامن صخره‌ها، نقاشی دیواری و کتاب‌آرایی، به نظر می‌رسد از کمالات مردان باشد. داستان من در اوضاعِ آشفته، نابسامان و متزلزلِ حکومت احمد شاه قاجار و دولت مشروطه‌ی لب‌پَر و ضعیف‌ آن دوران می‌گذرد که حکومت‌های انگلیس، روس، آلمان و عثمانی بر سرِ پاره پاره تنِ رنجور ایران قمارِ وحشیانه‌ای را آغاز کرده بودند. در این میانه به‌دنبالِ زنی نقاش بودم که مدام در خیال حسش می‌کردم.»

علاقه‌مندان می‌توانند کتاب «نمایش بزرگ از تهران تا بغداد» را به بهای ۱۶۰ هزار تومان از کتابفروشی‌ها تهیه و مطالعه کنند.