گروه تئاتر هنرآنلاین: رویداد «شبیه‌خوانی در پهنه» به سرپرستی احمد عزیزی با حمایت و مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و شهرداری منطقه ۱۱ تهران در دهه اول ماه محرم در پهنه رودکی مقابل تالار وحدت بعد از اذان مغرب و عشا برگزار می‌شود و گروه تعزیه سیدالشهدا(ع) در این ۱۰ شب، یکی از وقایع عاشورا شامل تعزیه‌های «شاهچراغ(ع)»، «وهب نصرانی»، «طفلان زینب‌(س)»، «حضرت مسلم‌(ع)»، «دو طفلان مسلم‌(ع)»، «حر ریاحی»، «حضرت علی‌اکبر(ع)»، «حضرت قاسم‌(ع)»، «حضرت ابوالفضل‌(ع)»، «شهادت امام حسین‌(ع)» و «بازار شام» را اجرا می‌کنند.

احمد عزیزی، تعزیه‌خوان و خواننده گروه کر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیت خود در این زمینه را از سن هفت سالگی آغاز کرده است. شرکت در جشنواره آوینیون فرانسه با گروه منتخب اداره کل هنرهای نمایشی در سال ۱۳۷۰، ضبط ۱۳ قسمت تعزیه عاشورایی و پخش در رادیو ایران، بازی در نقش حیدر تعزیه‌خوان در سریال «شب دهم» و آموزش و اجرای تعزیه با گروه کودکان، نوجوانان و بزرگسالان از جمله فعالیت‌های هنری عزیزی به شمار می‌رود.

عزیزی در گفت‌‌وگو با هنرآنلاین گفت: گروه تعزیه سیدالشهدا(ع) از سال ۷۰ فعالیت خود را با اجرای تعزیه و مراسم شبیه‌خوانی در تهران و سایر شهرستان‌ها آغاز کرده است. این گروه در سازمان‌ها و ارگان‌های بسیاری چون فرهنگسراهای سازمان فرهنگی هنری شهرداری، حوزه هنری و تکایا به اجرای تعزیه پرداخته و تاکنون در جشنواره‌های داخلی و خارجی نیز حضور داشته است.

او درباره مراسمی که این گروه در ماه محرم امسال اجرا خواهند کرد، عنوان کرد: اجرای تعزیه گروه سیدالشهدا در دهه اول ماه محرم از شنبه هشتم مرداد با اجرای دو تعزیه در هر شب آغاز شد. نخستین اجرا با حمایت بنیاد رودکی، بعد از اذان مغرب و عشا در پهنه رودکی مقابل تالار وحدت بود و دومین تعزیه در تکیه حسینی (تکیه شوفرها) واقع در میدان قزوین اجرا خواهد شد. 

این شبیه‌خوان عنوان کرد: تعزیه دوطفلان مسلم، حر ریاحی، حضرت علی‌اکبر (ع)، حضرت قاسم (ع)، حضرت ابوالفضل (ع)، شهادت امام حسین (ع)، وقایع بازار شام، شهادت حضرت رقیه (س) و تعزیه غلام ترک مجلس‌هایی است که در حال اجراست. 

او درباره تعزیه‌هایی که در دهه دوم محرم گروه تعزیه سیدالشهدا(ع) اجرا خواهد کرد گفت: در دهه دوم ماه محرم با حمایت بنیاد رودکی از ساعت ۱۸ در محوطه باز فرهنگسرای نیاوران نیز اجرای تعزیه خواهیم داشت. 

عزیزی ضمن ابراز خرسندی از استقبال مخاطبان از مراسم یادآور شد: تعزیه و شبیه‌خوانی تلفیقی از سه هنر نمایش، ادبیات و موسیقی است که علاوه بر جنبه مذهبی که دارد، هر بیننده‌ای از هر کشوری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

احمد عزیزی در پایان صحبت‌هایش از حمایت مدیران و مسئولان از این هنر تشکر کرد و گفت: از محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری مدیر کل هنرهای نمایشی، مجید زین‌العابدین مدیر عامل بنیاد رودکی و همچنین محمود فرهنگ دبیر رویداد صاحبدلان سپاسگزارم که با حمایت از تعزیه باعث اعتلای آن شده و در حفظ و معرفی این هنر تلاش می‌کنند.

مسعود عزیزی، حبیب ماهری، آرمان بحیرایی، مهدی آقایی، مهدی جودی، محمد اصغرپور، حمید فرخی، ابراهیم خدابنده‌لو، میلاد عزیزی، مصطفی رضوی و امیرعلی رضایی، اعضای گروه سیدالشهدا(ع) هستند.

این اجراها در پهنه رودکی، خیابان استاد شهریار، مقابل تالار وحدت برگزار می‌شود.