به گزارش هنرآنلاین، مرحوم دکتر  حسن ذوالفقاری در ۱۳۴۵ در شهر دامغان استان سمنان دیده به جهان گشود و درست سه دهه بعد در رشته دکتری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران دانش‌آموخته شد. وی عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، نویسنده و پژوهشگر و مولف کتاب‌های درسی و متخصص ادبیات عامه و مدیر گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود.

از جمله افتخارها و دستاوردهای این استاد برجسته دانشگاه کسب عنوان برگزیده در پژوهش‌های کاربردی نوزدهمین جشنواره خوارزمی در سال ۱۳۸۴ و برگزیده پژوهش برتر فرهنگی سال در ۱۳۹۴ است. زنده‌یاد ذوالفقاری در زندگی نه‌چندان بلند اما پربار خود مشاور عالی دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، موسس انجمن علمی نقد ادبی ایران و سردبیر فصلنامه فرهنگ و ادبیات عامه بود.

از مرحوم ذوالفقاری بیش از چهل کتاب یادگار مانده است؛ از جمله «فرهنگ بزرگ ضرب‌المثل‌های فارسی»، «ادبیات مکتبخانه‌ای ایران»، «یکصد منظومه عاشقانه فارسی»، «فارسی بیاموزیم»، «باورهای عامیانه مردم ایران» و مجموعه چهارجلدی «افسانه‌های پهلوانی ایران». او همواره دغدغه رشد و اعتلای دانشجویان ادبیات فارسی را داشت و هماره رشته زبان فارسی را یک حوزه تخصصی و مهم در آموزش کشور می‌پنداشت.