گروه مد و لباس هنرآنلاین: هر ایرانی صرف‌نظر از جنس، قومیت و خاستگاه اجتماعی و فرهنگی که دارد، به حد بضاعت خود در راستای اعتلای فرهنگ و باور غنی ملی و میهنی سرزمین مادری‌اش وظیفه داشته و باید مروج میراثی باشد که پشتوانه‌ای سترگ و قوی دارد.

در روزگار کنونی، مظاهر نوپدید فرهنگی بخشی از این وظیفه را بر عهده ‌دارند که همچون ابزاری کارآمد می‌توانند افراد اجتماع را در رسیدن به این هدف و برآورده شدن این خواسته فرهنگی یاری بخشند.

به‌طورقطع بر اساس شواهد موجود، لباس و پوشاک، ابزاری مهم در این سیر فرهنگی به شمار می‌رود که صرف‌نظر از فرم و طرح آن حتی با تکیه‌بر برخی المان‌ها و نشانه‌های کوچک که ممکن است لباس به آن منقوش شود، رسالت خود را در این مسیر به‌درستی انجام داده است.

اخیراً در جهت تحقق این امر خطیر، شاهد رویکردی مؤثر از سوی طراحان و تولیدکنندگان پوشاک و البسه به‌منظور استفاده از این میراث گران‌بهای فرهنگی در قالب فرم دوخت و برش پارچه هستیم که البته این امر بیشتر در طراحی و دوخت البسه بانوان مشهود است و به نحوی شایسته، جایگاه و اعتبار دوخت‌های سنتی و سوزن‌دوزی‌های کشورمان را احیا کرده است.

این در حالی است که لباس زنانه با توجه به نوع کاربردی که در عرصه‌های مختلف بروز می‌یابد، از گونه و تکثر بسیار زیادی برخوردار بوده که این امر بازار مصرفی تولید، تقاضا و عرضه این محصولات را به شکل فزاینده‌ای رونق بخشیده است.

چنین وضعیتی که البته با استقبال مخاطب مصرف‌کننده روبرو شده است، صرف‌نظر از تمامی مزیت‌ها، عیوب خاص خود را داراست که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها غفلت از بازار موازی تولید و مصرف این‌گونه اقلام پوششی یعنی مورد خواست مردان و آقایان است.

به‌طورقطع چرخه به وجود آمده از رویکرد نوین در طراحی و تولید لباس مردانه با تکیه بر از نمادهای فرهنگی اقوام ایرانی، دستاوردهای مادی و معنوی قابل ملاحظه‌ای به موازات شواهد موجود در حوزه لباس اجتماع بانوان خواهد داشت؛ ضمن آنکه تنوع در رنگ و طرح به‌کاررفته در چنین تولیداتی، اجتماع الوان از رنگ‌ها و طرح‌های اصیل ایرانی را که ازنقطه‌نظر روانی کارکرد مؤثر و سازنده‌ای به دنبال خواهد داشت را رقم خواهد زد.

ذکر این نکته مهم ضروری است که مردان علی‌رغم حضور پررنگ در اجتماع اما لباس اجتماعی، کاری و حتی ضیافتی آن‌ها از تنوع چندانی برخوردار نیست که این امر می‌تواند اتفاقاً به تمرکز هر چه بیشتر طراحان و تولیدکنندگان به متنوع ساختن طرح‌های به‌کاررفته در آن مطابق با سلیقه مخاطب و بازار هدف منجر شود.