گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی پارسا پاینده با عنوان «گستره کویر» در گالری گلستان برپاست. پاینده در گفتگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۰ اثر با استفاده از متریال آبرنگ در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: من از سال‌ها پیش با آبرنگ کار می‌کردم اما زمانی تصمیم گرفتم ساختار نقاشی آبرنگ را تغییر دهم و الان فقط به عنوان مدیوم از آن استفاده می‌کنم.

پاینده افزود: همیشه به دنبال ذهنیتی تازه در کار‌هایم می‌گشتم و در سفر‌های زیادی که به کویر داشتم این ذهنیت ایجاد شد. از آن عریانی کویر، ساده‌زیستی مردم کویر، بکر بودن فضا و ژرفای بی‌انتهای آن الهام گرفتم و همه این‌ها شیوه کاری مرا شکل داد. من آدمی طبیعتگرد هستم و همیشه به کویر علاقه‌مند بودم و این علاقه ذاتی باعث شد کار‌هایم بیشتر به این سمت کشیده شود. بخش‌هایی از این تغییرات در کارم به صورت آگاهانه و بخشی هم ناخودآگاه بوده است.

او با بیان اینکه ۹۰ درصد کارش را زمینه سفید و ۱۰ درصد را فرم‌ها شکل می‌دهد، افزود: با آب و رنگ به دنبال فضاسازی هستم و تلاش می‌کنم از فضای منفی بهتر استفاده کنم. فضای مثبت کارم آن فرم‌هایی هست که در کار می‌آورم و فضای منفی نیز زمینه کاغذ است که دوست دارم به آن معنی بدهم. با متریال‌های دیگر هم سعی کردم این کار را انجام دهم اما با آبرنگ و مرکب نتیجه بهتری به دست آوردم.

پاینده ادامه داد: قبلاً مثل هر نقاش آبرنگ دیگری با رنگ‌های زیاد کار می‌کردم و اتفاقاتی که در طول کار رخ می‌داد را دنبال می‌کردم یا اشتباهات را جبران می‌کردم. ولی در این شیوه کاری امکان جبران خطا‌ها را ندارم و باید کاملاً به فرم‌هایی که روی کاغذ می‌آورم دقت کنم.

این هنرمند افزود: عناصر کویر مانند کاروانسرا، شتر یا گیاهان مناطق کویری در کار‌های من دیده می‌شود و سعی کردم فضایی نوستالژیک به وجود آورم. می‌خواستم فضا کاملاً ایرانی باشد و شبیه دیگر مناطق کویری در کشور‌های عربی و آفریقایی نباشد.

او درباره استفاده از رنگ در آثارش گفت: بیشتر تک رنگ کار می‌کنم زیرا می‌خواهم سادگی کویر در کار‌هایم وجود داشته باشد، اما جا‌هایی که ضرورت داشته رنگ وجود داشته باشد به مقدار خیلی کم از آن استفاده کردم. البته گاهی اوقات نیز سعی کردم از حالت کویری خارج شوم و به مناطق دیگر رجوع کنم و با لکه کوچک رنگ بر روی فرم‌هایی مانند کوه آن‌ها را از حالت بکر بیابانی خارج کردم.

پاینده ادامه داد: من در فضا قرار می‌گیرم و بر اساس آنچه می‌بینم اتود می‌زنم یا عکاسی می‌کنم، اما بعد همه اتفاقات در ذهنم رخ می‌دهد و بر اساس آنچه دیده‌ام تلفیق‌هایی در ذهنم شکل می‌گیرد و بعد به تصویر درمی آید.

نمایشگاه نقاشی پارسا پاینده تا ۲۵ خرداد در گالری گلستان به نشانی خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ برپاست.