گروه تجسمی هنرآنلاین: نوزدهمین دوره جشنواره عکس Photo La Gacilly از ۱ جون در فرانسه آغاز شده و تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ ادامه دارد. جشنواره عکس لا گاسیلی نمایشگاهی از عکس‌های بزرگ و در فضای باز است.

این جشنواره که سال ۲۰۰۴ تأسیس شد، مخاطب را به یک تجربه عکاسی فراگیر دعوت می‌کند تا با قدم زدن در حدود ۲۰ گالری در فضای باز، بهترین نمونه‌ها را در عکاسی معاصر شاهد باشد.

عکس‌های هنرمندانی از سراسر جهان خیابان‌ها، باغ‌ها و کوچه‌های لا گاسیلی را زینت می‌دهند، شهری که میراث طبیعی و بنا‌های تاریخی آن پس‌زمینه‌ای عالی برای هزاران تصویر به نمایش گذاشته شده ارائه می‌کند و به این ترتیب فضای عمومی به یک صحنه اشتراکی و رایگان برای همه تبدیل می‌شود.

هر تابستان حدود ۳۰۰۰۰۰ نفر به جشنواره عکس لا گاسیلی ‌می‌روند تا از نمایشگاه‌های بزرگ و فضای باز برخی از بزرگترین نام‌ها و استعداد‌های نوظهور در عکاسی لذت ببرند.

در جشنواره عکس لا گاسیلی هر سال دو موضوع مطرح می‌شود. بخشی با عنوان دنیای فردا که هر سال یک موضوع اجتماعی و زیست‌محیطی را بررسی می‌کند و بخش دیگر جشنواره بر شرایط معاصر یک کشور یا قاره متمرکز است. در سال ۲۰۲۲ این بخش با عنوان «چشم انداز‌های شرق» به عکس‌های مرتبط با آسیا اختصاص دارد و آثار هنرمندانی از ایران، افغانستان و فرانسه در آن به نمایش درآمده است. هاشم شاکری، مریم فیروزی، ابراهیم نوروزی و گوهر دشتی هنرمندان ایرانی هستند که آثار آن‌ها در این رویداد به نمایش درآمده است.

همچنین بخشی با عنوان « نور و سایه» به آثار عباس عطار اختصاص دارد. او در سال ۲۰۱۸ درگذشت و دنیای عکاسی یکی از بزرگترین چهره‌های خود را از دست داد. با توجه به اینکه از زمان درگذشت این هنرمند هیچ نمایشگاهی از آثارش برپا نشده است، جشنواره عکس لا گاسیلی با همکاری خانواده عطار مجموعه‌ای از آثار او را به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه عکاسی سیاه و سفید، برخورد‌های بی‌وقفه واقعیت و اسطوره، تمسخر و تعصب، هرج و مرج و زیبایی، ملایمت و غم و سایه و نور را به نمایش می‌گذارد.