گروه معماری هنرآنلاین: در این موزه که در مجموع ۱۹ هزار متر مربع مساحت دارد و در نزدیکی یکی از استادیوم‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ واقع شده، ۱۷ هزار شی نمایان‌گر تاریخ، تحول ورزش‌های مختلف و بازی‌های المپیک به نمایش گذاشته شده است.

این موزه از دو حجم تشکیل شده است: یک ساختمان منحنی که استادیوم طراحی شده دارالحندسه را به شکلی ظریف در آغوش گرفته و یک حجم استوانه‌ای حلقه‌ای شکل که از کنار استادیوم بیرون زده است.

معمار اسپانیایی ساختار استوانه‌ای را با صفحات شیشه‌ای مستطیلی پوشانده تا محیط استادیوم را منعکس کند. این ساختار توسط پنج حلقه به رنگ المپیک که درنقاط و زوایای مختلف دور موزه را احاطه کرده، اشاره به لگو المپیک دارد.

حجم دوم رویکرد ظریف‌تر و دقیق‌تری دارد و از نشانه‌های طراحی استادیوم بین‌المللی خلیفه استفاده کرده است. صفحاتی به شکل افقی بین حلقه‌ها و نمای بیرونی قرار گرفتند و یک المان تزیینی را به نمایش گذاشته‌اند که ساختمان را به تاریخ قطر و فرهنگ آن پیوند می‌دهند.

موزه المپیک قطر

موزه المپیک و ورزش که اکنون به روی عموم باز است، دارای هفت فضای نمایشگاهی، کافه، رستوران و فروشگاه است. هر یک از این فضاها بر موضوع متفاوتی از جمله بخش‌هایی درباره «تاریخ جهانی ورزش»، «تالار ورزشکاران» و «ورزش قطر» متمرکز شده است.

ساخت این موزه در سال ۲۰۱۳ آغاز شد. علاوه بر بخش المپیک موزه با ۱۵۰ صفحه تلویزیون که نمایش‌های گوناگون مرتبط با المپیک را به نمایش می‌گذارد، یک پارک المپیک به وسعت ۸هزار متر مربع دارد که با مجسمه‌های ورزشی ساخت هنرمندان مطرح تزیین شده است.

وبسایت موزه دو هدف خود را بدین ترتیب معرفی می‌کند: «یکی از اهداف این موزه جمع‌‌آوری، نگهداری، تحقیق و معرفی ورزش و ابزارهای ورزشی در این کشور و در کشورهای عربی است. از سوی دیگر تلاش می‌کنیم قطر را هر چه بیشتر وارد جامعه جهانی ورزش کنیم و این کشور را برای میزبانی مسابقات گوناگون به جهان معرفی کنیم.»

قطر تاکنون بیش از یک میلیارد دلار در برنامه‌های تبلیغاتی مختلف برای شناساندن این کشور در جامعه جهانی ورزش سرمایه‌گذاری کرده است.