به گزارش هنرآنلاین، سه سال پس از درگذشت این فیلسوف نامدار ایرانی، کتاب «یادنامه داریوش شایگان» که شامل یکصد و هشتاد مقاله درباره آثار، منش و مقام داریوش شایگان است به قلم صاحب‌نظران، استادان، منتقدان آرا و دانشجویان منتشر شده است.

مجموعه مطالب این کتاب در ۹ بخش با عناوین «داریوش شایگان، یک دور تمام»، «آثار داریوش شایگان»، «گفت‌وگوهایی درباره داریوش شایگان»، «در سوگ داریوش شایگان»، «سروده‌هایی برای داریوش شایگان»، «گزارش مراسم تشیع، خاکسپاری و یادبود»، «گزارش شب داریوش شایگان در مجله بخارا»، «مرگ از منظر داریوش شایگان»، «عکس‌ها» و «کتابشناسی» تنظیم شده است. همچنین در میان نویسندگان مقالات و یادداشت‌های این کتاب، نام‎هایی چون سروش دباغ، کامران فانی، مصطفی ملکیان، بهاالدین خرمشاهی، مصطفی محقق داماد، بیژن عبدالکریمی، رسول جعفریان و... دیده می‌شوند.

علی دهباشی نیز در مقدمه این کتاب نوشته است: «از اواسط سال ۱۳۹۷ کار تهیه این یادنامه را آغاز کردم. بخشی از مقالات، از نوشته‌هایی است که اینجا و آنجا در این مدت منتشر شده است و با این قصد که در یک مجموعه جمع‌آوری شود در اینجا آورده‌ام.»

چاپ نخست «یادنامه داریوش شایگان» به کوشش علی دهباشی منتشر شده از سوی انتشارات علمی و فرهنگی در ۱۱۰۰ صفحه و به قیمت ۲۳۰ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار دارد.

داریوش شایگان در سال ۱۳۱۳ در تهران زاده شده بود. پدرش تاجر آذربایجانی بود و مادرش نیز اهل گرجستان. شایگان به اصرار پدر، زبان فارسی را فرا گرفت و علاوه بر این در مدرسه‌ای فرانسه‌زبان به تحصیل پرداخت. دوران زندگی او با کشف دنیا و به قول خودش «طرز خاصی از دیدن جهان» همراه بود. او از قضا یک روز پس از هشتاد و سومین سالگرد تولدش در اثر سکته مغزی به بیمارستان منتقل شد و ۶ فروردین ۱۳۹۷ درگذشت. از او آثاری برجای مانده که می‌توان به نمونه‌هایی چون «آسیا در برابر غرب»، «ادیان و مکتب‌های فلسفی هند»، «پنج اقلیم حضور» و «در جستجوی فضاهای گم شده» اشاره کرد.

شایگان زندگی در کشورهای مختلف و همچنین همنشینی با بزرگانی مختلف را تجربه کرد. در میان شخصیت‌هایی که شایگان با آن‌ها نشست و برخاست داشته‌ و تحت تاثیرشان قرار گرفته، نام‌هایی همچون علامه طباطبایی و هانری کوربن دیده می‌شود. او که به مطالعاتش درباره تمدن شرق معروف بود، همواره هنر را عاملی مهم برای شناخت راستین هر فرهنگی می‌دانست.