به گزارش هنرآنلاین، در هفته دولت 1391، در راستای اطلاع رسانی شفاف از فعالیت ها و اقدامات صورت گرفته در دستگاه های اجرایی، پایگاه اطلاع رسانی دولت در سلسله گزارش هایی به انعکاس فشرده و چکیده اهم خدمات و دستاوردهای وزارتخانه ها و سازمان ها در قالب 'فرصت خدمت ماندگار' می پردازد.

در گزارشی که به معرفی و تبیین دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص یافته، آمده است: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله دستگاه‌های اجرایی است که در هفت سال گذشته با اولویت‌بندی وظایف و تکالیف خود و در راستای تحقق خدمت‌رسانی بیشتر و توجه به فرهنگ و هنر جامعه، توانسته است شاخص‌های کمی و کیفی خود را به شکل چشمگیری ارتقا بخشد.

افزایش10 برابری بودجه عمومی امور فرهنگی، افزایش چشمگیر کانون فرهنگی و هنری، ارتقاء دو برابری اکران فیلم های سینمایی، تأسیس و راه اندازی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، افزایش10 برابری بودجه عمومی فرهنگ و 28 برابری حوزه دین و انتشار 69 هزار عنوان کتاب در سال 90 و کسب رتبه اولی منطقه خاورمیانه و جهان اسلام و رتبه دهم جهانی از جمله اقدامات مهم دولت در این حوزه است.

پس از گذشت چندین دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی، تحریم ها و تهدیدها‌ی دشمنان و قدرت های بزرگ همواره بر کالبد نظام جمهوری اسلامی سایه افکنده و با روی کار آمدن دولت خدمتگزار نیز تهدیدات برای ایجاد مانع در رسیدن به قله‌های پیشرفت ملت ایران روز بر روز بیشتر شده است. اما این تحریم ها و تهدیدها نتوانسته راه به جایی ببرد و خدمتگزاران ملت توانسته اند گام های بلند و پرشتابی در راستای اهداف توسعه و پیشرفت کشور بردارند.

از جمله اقدامات مهم دولت خدمتگزار در راستای تحقق عدالت عبارتند از: اجرای طرح تحول اقتصادی، توزیع سهام عدالت، قانون هدفمندسازی یارانه ها، پیشرفت چشمگیر ایران در انجام فعالیت های صلح آمیز هسته ای و پیوستن ایران به جرگه کشورهای دارای چرخه سوخت هسته ای، ورود ایران به فضا و علوم فضایی، اجرای اصل 44 قانون اساسی، طرح مسکن مهر، اجرای طرح پزشک خانواده، ایجاد فرصتهای شغلی مناسب برای گروه های مختلف جامعه، اقدامات مهم فرهنگی، هنری و ورزشی و بسیاری موارد دیگر است.

در بخش سینما و تئاتر شاهد تحولات بسیاری بوده ایم به طوریکه تعداد سالنهای سینما در سال 1384، 251 سالن بوده که در سال 1390 به 345 سالن افزایش یافته است.

همچنین طرح اکران گسترده فیلم سینمایی از مهمترین فعالیت های معاونت سینمایی است؛ که در سال 1384، 40 فیلم سینمایی اکران شده و در سال 1390، این تعداد به 73 فیلم سینمایی ارتقا یافته است.

بر این اساس، در دولتهای نهم و دهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سرلوحه قرار دادن اشاعه فرهنگ دینی در قالب نمایش، تعداد 34 جشنواره سینمایی را برگزار کرده است.

در راستای نیل به اهداف فرهنگی جمهوری اسلامی و با انگیزه ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در میان اقشار مختلف جامعه می‌توان به 68 هزار عنوان کتاب چاپ شده اشاره کرد که در سال 1384، این تعداد تنها 53 هزار عنوان بوده است.

بر این اساس تعداد کتابخانه های عمومی از یکهزار و 600 کتابخانه در سال 1384 به دو هزار و800 کتابخانه در سال 1390 و تعداد کانونهای فرهنگی هنری مساجد از دو هزار و 400 باب در سال 84 به بیش از 13 هزار کانون فرهنگی هنری در سال 90 افزایش یافته است.

همچنین کتابخانه مساجد در سال 84، یکهزار و 500 کتابخانه بوده که در سال 90 به چهار و هزار و 500 کتابخانه می‌رسد.

این اقدامات در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بین نمازگزاران و اعضای کانون فرهنگی هنری مساجد از اهداف ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد است.

از دیگر اقدامات اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولتهای نهم و دهم، صدور مجوز روزنامه محلی برای همه استانهای کشور، صدور مجوز نشریات مختلف اعم از استانی، سراسری، عمومی و تخصصی به تعداد دو هزار و 684 عنوان که به تنهایی برابر است با کل مجوزهای صادر شده نشریات در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال 84، تشکیل اتحادیه مطبوعات جهان اسلام متشکل از نمایندگان رسانه های 38 کشور، تأسیس و راه اندازی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، افزایش10 برابری بودجه عمومی فرهنگ و 28 برابری حوزه دین و انتشار 69 هزار عنوان کتاب در سال 90 و کسب رتبه اولی منطقه خاورمیانه و جهان اسلام و رتبه دهم جهانی در این زمینه است.

انتهای پیام/