گروه سینمایی هنرآنلاین: دیلیپ کومار بازیگر با نام اصلی محمد یوسف‌خان از اهالی پیشاور پاکستان سال 1922 به دنیا آمد. او تا دوران نوجوانی در پاکستان بود و پس از آن به بمبئی آمد و در سنین جوانی به کمک دویکا رانی از نخستین ستارگان سینمای هند وارد این عرصه شد. نخستین فیلم دیلیپ کومار سال 1944 و در سن 22 سالگی روی پرده سینماها رفت.

سه سال بعد در سال 1947 با بازی در فیلم «جاگنو» تبدیل به ستاره سینمای هند شد و پس از آن در کنار راج کاپور و نرگس در فیلم «انداز» هنرنمایی کرد. دیلیپ کومار در طی سال‌ها فعالیتش در عرصه بازیگری با نقش‌های مختلفی روی پرده سینماها رفت و به نوعی تحولی عظیم در این عرصه ایجاد کرد.

او بارها و بارها مورد تشویق قرار گرفت و جوایز مختلفی را از آن خود کرد تا حدی که  به گفته آمیتاباچان سینمای هند به قبل و بعد از دیلیپ کمار تقسیم شده است. از جمله فیلم‌هایی که با حضور کمار رکورد فروش در سینمای هند را رقم زدند می‌توان به «آن» (۱۹۵۲)، «دیوداس» (۱۹۵۵)، «آزاد» (۱۹۵۵)، «مغول اعظم» (۱۹۶۰)، «قانون» (۱۹۸۲) و «کارما» (۱۹۸۶) اشاره کرد.

در ایران نیز کومار به واسطه نمایش فیلم‌های «رام و شام»،« قانون»، «مشعل» و «گنگا و جمنا» به چهره‌ای سرشناس بدل شد که در آن دوران با حضور راج کاپور، افسانه‌های سینمایی هند نام گرفتند. دیلیپ کومار که ماه پیش در بیمارستانی در بمبئی بستری شده بود، به دلیل کهولت و مشکلات تنفسی شب گذشته در سن ۹۸ سالگی درگذشت.