گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار ملیکا شفاهی با عنوان «آینده جدید» در ساختمان کندوان برپاست. شفاهی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: این نمایشگاه شامل دو مجموعه است که با یکدیگر ترکیب شده و در حال حاضر به نمایش درآمده‌اند. یک بخش از آن مربوط به سه سال پیش است که به مدت سه ماه در اقامتگاه هنرمندان friche belle de mai در شهر مارسی فرانسه حضور داشتم و بخش دیگری مربوط به حضور در جزایر جنوب ایران است. مدیوم اصلی کار من عکاسی است و این نمایشگاه ترکیبی از عکاسی و اینستالیشن است و یک ویدئو نیز در آن به نمایش درآمده است.

او درباره عنوان نمایشگاه گفت: همه افرادی که در کارهای من دیده می‌شوند نوجوان هستند. آن‌ها نسل آینده هستند و همه تغییراتی که در ۱۰ یا ۱۵ سال آینده در جهان ایجاد می‌شود توسط آن‌ها خواهد بود. نکته‌ جالب در این پروژه آن بود که نوجوان‌ها به راحتی راضی نمی‌شوند که از آن‌ها عکاسی شود و من چالش جالبی با آن‌ها داشتم که هم اعتمادشان را جلب کنم و هم بتوانم آن‌ها را به خوبی در عکس‌ها نشان دهم.

شفاهی ادامه داد: در هر عکس از دو اکسسوری استفاده کرده‌ام که شامل یک پارچه و یک تصویر از اینترنت یا عکاسان دیگر است. پارچه به عنوان المان اولیه لباس محسوب می‌شود که یکی از کدهای مهم اجتماعی است. من این پارچه‌ها را از بازاری در مارسی خریدم و هیچ‌کدام از آن‌ها در فرانسه ساخته نشده‌اند. مشخص است که این پارچه‌ها متعلق به این کشور نیستند اما درعین‌حال معلوم نیست که از کجا آمده‌اند.

این هنرمند افزود: کسانی که از آن‌ها عکس گرفته‌ام نیز افرادی هستند که نسل‌های قبلی آن‌ها از کشورهای دیگری به فرانسه مهاجرت کرده بودند. این اتفاق در جنوب ایران هم رخ داده است و ساکنان فعلی آن فرزندان نسل‌های قبلی هستند که از کشورهای دیگر به این منطقه آمده بودند. این موضوع برایم نقطه مشترک دو پروژه بود. به نظرم در این دو منطقه همه چیز شبیه یکدیگر است و با وجود تفاوت اقلیم، المان‌های مشترک زیادی در آن‌ها به چشم می‌آید.

شفاهی ادامه داد: چیزی که در این دو پروژه درگیر آن بودم مسئله بی‌مرز بودن است. به همین دلیل دو اقلیم مختلف را انتخاب کردم که المان‌های مشترکی دارند. قلمرو نیز موضوعی است که چند سالی است روی آن کار می‌کنم و از نظر من بدان معناست که هر آدمی می‌تواند مرز خودش را حفظ کند و درعین‌حال بدون مرز زندگی کند.

او درباره تصاویری که در عکس‌های خود استفاده کرده است گفت: من همیشه به استیج فتوگرافی می‌پرداختم و چیدمان‌های بسیار جدی و فکر شده‌ای انجام می‌دادم. لوازم گوناگون را به شکل هدفمند کنار هم می‌گذاشتم چون می‌خواستم چیزی به عکس‌هایم اضافه کنم. در این مجموعه نیز نمی‌خواستم صرفاً یک عکس مستند تهیه کنم و استفاده از پارچه و تصاویر مختلف به شکل هدفمند انجام شده است.

شفاهی درباره تاثیر فضای ساختمان کندوان بر چیدمان آثارش گفت: محیط ساختمان کندوان کمک زیادی به نمایش این دو مجموعه کرد. من در زمان تهیه عکس‌ها به این فکر نمی‌کردم که کجا آن‌ها را نمایش می‌دهم، اما خوشبختانه فضای کندوان کاملاً با عکس‌ها هماهنگ شد و با فکرهای زیادی که درباره نحوه چینش آثار داشتم در نهایت اتفاق خوبی شکل گرفت.

او با اشاره به نمایش بخشی از این آثار در فرانسه گفت: مجموعه‌ای که در رزیدنسی مارسی آماده کرده بودم در  قطع بزرگ چاپ شد و در فضای باز به نمایش درآمد. همچنین تعدادی از کارهایم در چند نمایشگاه‌ گروهی فرانسه شرکت کرده است.

نمایشگاه آثار ملیکا شفاهی تا ۱۸ تیر در ساختمان کندوان به نشانی خیابان حافظ، خیابان غزالی، پلاک ۱۷ برپاست.