به گزارش هنرآنلاین، سید صادق رضایی، روز گذشته در نشست با نویسندگان، هنرمندان و شاعران استان بوشهر گفت: کودکانی که علاقه‌مند به مطالعه هستند آثاری که فقط تهرانی باشد را دوست ندارند، بنابراین هنرمندان باید برای تمام بچه‌های ایران مطلب بنویسند.

وی اضافه کرد: نگاه ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستانی است و نویسندگان و هنرمندان شهرستانی باید برای تولید آثار جذاب و گیرا در بخش کودک و نوجوان فعالیت بیشتری داشته باشند.

رضایی با بیان اینکه بیش از 200 شاعر تخصصی در کشور در بخش کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند توضیح داد: هنرمندان شهرستانی مظلومند و ممکن است در شمارش نیایند ولی انتظار ما این است که مدیران کانون در شهرستان‌ها این هنرمندان را شناسایی و زمینه فعالیت آن‌ها را فراهم کنند.

وی بیان کرد: کانون به‌طور متوسط سالانه بیش از 400 عنوان کتاب تولید می‌کند و به‌صورت دو سالانه جشنواره کتاب کودک و نوجوان در کشور برگزار می‌کنیم.

وی اشاره کرد: خوش‌نام‌ترین ناشران ما در حوزه ادبیات کودک و نوجوان آن‌هایی هستند که بیش از 80 درصد کارهایشان ترجمه است و این عیب بزرگی برای ناشران به شمار می‌رود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر یادآور شد: الان بیش از 50 یا 1000 ناشر داریم که 100 درصد کتاب‌های آن‌ها ترجمه است و برابر آنچه که ما اعلام می‌کنیم اگر یک ناشر کودک و نوجوان در سال 100 درصد اثر آن ترجمه باشد و تالیفی نداشته باشد پروانه نشر آن باید لغو شود.

وی افزود: در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کمتر از 20 درصد از تالیفات ترجمه هستند. اگر یک نگاه توأم با تعهد به حوزه ادبیات کودک و نوجوان داشته باشیم باید ناشران بیشتر کتاب‌های تالیفی داشته باشند.

رضایی معتقد است: با توجه به جمعیت 12 میلیون نفری کودک و نوجوان اگر بتوانیم سینماهای خالی کشور را به سینمای کودک تبدیل کنیم مشکل آن‌ها حل می‌شود.

وی با بیان اینکه کتاب‌خوان کردن یک ملت از زمان کودکی آغاز می‌شود اظهار کرد: در دوره کودکی است که باید کتاب خواندن را به آن‌ها آموخت و اگر امروز کتاب چاپ می‌شود ولی وارد خانه نمی‌شود به این دلیل است که در این دوره ضعیف کار کرده‌ایم. در یک دوره‌ای شعر کودک چون در جامعه آغازگر بود پیشرفت کرد ولی حالا با وجود نیازهایی که در این بخش وجود دارد دستمان در بخش شعر، رمان و ادبیات کودک و نوجوان خالی است.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه شعر، داستان، قصه و رمان کودک و نوجوان اشتیاق زیادی در بین این جمعیت وجود دارد و انتظار ما به‌عنوان خادمان بچه‌ها این است که نویسندگان برای بچه‌های امروز تالیف کنند.

رضایی گفت: شعرا، نویسندگان و رمان‌نویس‌ها باید ضمن شناخت نیازها و علایق بچه‌های امروز به زبان آنان بنویسند و آثار هنری خود را تولید کنند.

وی تصریح کرد: این افتخار است که هنرمندان کودک و نوجوان در دوران کودکی خودشان بمانند اما اگر بخواهند بر اساس نیاز کودکان و نوجوانان 40 تا 50 سال گذشته اثر هنری تولید کنند قطعا با استقبال کودکان امروز مواجه نخواهد شد.

به گفته رضایی: یک علت کم‌خوانی و کم‌استقبالی کودکان و نوجوانان ایرانی از آثار هنری تولید شده به خاطر این است که هنرمندان و نویسندگان برای دوران خودشان شعر، قصه و رمان می‌نویسند.

وی تاکید کرد: فعالان عرصه کودک و نوجوان باید نیازهای کودکان و نوجوانان را درک و کشف کنند و بر اساس نیاز آنان تولید اثر کنند. مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر گفت: در ادبیات و هنر کودک و نوجوانان آنچه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متولد می‌شود زبان بین‌المللی دارد و مطابق فطرت الهی و تربیت اسلامی است.

انتهای پیام/