گروه مد و لباس هنرآنلاین: طی هفته گذشته مدل موفق بهره‌برداری از ظرفیت‌های صنایع‌دستی در توسعه پایدار روستای سیاه‌رودبار استان گلستان که به‌عنوان روستای ملی صنایع‌دستی ثبت ملی شده است بررسی شده است.

گروه مد و لباس هنرآنلاین: توسعه پایدار مفهومی است که به واسطه پیامدهای منفی محیط زیستی و اجتماعی ناشی از رویکردهای توسعه یک‌جانبه اقتصادی پس از انقلاب صنعتی و تغییر نگرش بشر به مفهوم رشد و پیشرفت پدید آمده‌است. این مفهوم تلاش دارد که با نگاهی نو به توسعه، اشتباهات گذشته بشری را تکرار نکند و توسعه‌ای همه‌جانبه و متوازن را رقم بزند. همچنین توسعه پایدار فرآیندی است که آینده‌ای مطلوب را برای جوامع بشری متصور می‌شود که در آن شرایط زندگی و استفاده از منابع، بدون آسیب رساندن به یکپارچگی، زیبایی و ثبات نظام‌های حیاتی، نیازهای انسان را برطرف می‌سازد.

با ذکر این مقدمه، تلاش می‌شود تا پیوند لازم میان این مفهوم و جریان رشد و شکوفایی صنایع دستی در سراسر کشور برقرار شده چرا که به لطف تلاش و همت هنرمندان سراسر کشور در عرصه‌های گوناگون آن هم علی‌رغم مشکلات متعدد به ویژه از زمان شیوع ویروس کرونا، مسئله توسعه پایدار خواهد توانست مسیر حرکت فعالان صنایع دستی در کشور از جمله دوخت‌های منحصربفرد سنتی و سوزن‌دوزی‌ها و پارچه بافی‌های اصیل کشورمان را به سمت و سویی هدفمند سوق دهد.

طی نشستی که در هفته گذشته به میزبانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شده است، مدل موفق بهره‌برداری از ظرفیت‌های صنایع‌دستی در توسعه پایدار روستای سیاه‌رودبار استان گلستان که به‌عنوان روستای ملی صنایع‌دستی ثبت ملی شده است بررسی شد و مسئولان سازمان مردم‌نهاد فعال در حوزه صنایع‌دستی این روستا به تشریح فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده پرداختند.

در این نشست تعدادی از مسئولان سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه صنایع‌دستی به بیان نظرات خود پرداختند و فرهاد مسعودی فعال حوزه صنایع‌دستی و گردشگری موفقیت‌های روستای سیاه‌رودبار استان گلستان در این حوزه از جمله ایجاد بوم‌گردی و نیز راه‌اندازی فروشگاه صنایع‌دستی در این روستا را تشریح کرد.

مسعودی که شغل اصلی او جنگل‌بانی است توانسته با همکاری اهالی روستا و حمایت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان به توسعه پایدار روستای سیاه‌رودبار این استان از طریق بهره‌برداری از ظرفیت‌های صنایع‌دستی پرداخت که از فعالیت‌های او و اهالی روستا به‌عنوان یک مدل موفق در این خصوص نام برده می‌شود و تجربیات موفق این روستا در این حضور معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشریح شد.  

امید است که در سایه این حرکت، روند توسعه پایدار در تمامی بخش‌های مرتبط با صنایع دستی از جمله حوزه‌های مختص به صنایع نساجی و پوشاک شاهد رونق و کسب فرصت‌های لازم برای خروج از مرزهای کشور و جهانی شدن باشد.