گروه مد و لباس هنرآنلاین: زنده‌یاد غلام‌عباس توسلی جامعه‌شناس و از بنیانگذاران علم جامعه‌شناسی درباره تأثیر رنگ‌ها بر میزان شادابی جامعه معتقد بود: «روند پوشش و رنگ در هر جامعه‌ای به مرحله آزمایش گذاشته شده است و مشخصاً می‌توان گفت که تأثیرات آن بر روی ابعاد مختلف زندگی افراد مشهود است. هر چقدر از رنگ‌های تند و تیره استفاده کنیم بازده کار نیز پایین خواهد آمد. این اتفاق در مورد بی‌رنگی نیز روی می‌دهد چرا که نتیجه آزمایشات تجربی نشان داده که حتی رنگ محیط کار نیز بر کارمندان تؤثیراتی دارد. حال به طور حتم این اثرات را بر روی لباس با شدت بیشتری می‌توان ذکر کرد. حفظ تعادل بر اساس فرهنگ و خواسته هر جامعه‌ای از معیارهای اساسی است. اینکه رنگ‌ها نه در حد بالایی تیره و نه بیش از اندازه روشن باشند بسیار مهم است. از سوی دیگر ذائقه و چشم انسان‌ها به صورت غریزی به رنگ‌های موجود در طبیعت تمایل دارد. این در حالی است که نوع اینگونه رنگها را نیز عرف جامعه تعیین می‌کند.»

باید پذیرفت تأثیر رنگ بر روحیه و رفتار افراد امری انکار ناپذیر بوده و از میان تمامی ابزار برای بهره‌مندی حداکثری از رنگ‌های بی‌شمار موجود در طبیعت، مسئله پوشش از اهمیتی صدچندان برخوردار است.

بسیاری از جوامع در سایه ملاحظات فرهنگی از این مهم غافل می‌شوند اما در این میان با نگاهی بر تاریخ و تمدن غنی کشورمان و در سایه مرور لباس مردمان ایران زمین در ادوار گوناگون تاریخ در می‌یابیم که همواره از هم‌نشینی رنگ‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مورد مطالعه بر رشد روانی و شخصیتی افراد بوده حال آنکه غفلت از این مهم و عبور از کنار جایگاه رنگ در چرخه‌ مد و لباس از نظریه‌های رشد و یادگیری تا رهایی از ساختارهای کلیشه‌ای می‌تواند به لحاظ جامعه‌شناختی و روانشناختی تبعات بسیاری داشته باشد.

بررسی‌ها در زمینه مطالعاتی علمی پیرامون موضوع رنگ‌شناسی و تأثیر آن در انتخاب صحیح پوشش  لباس برای مقاطع مختلف سنی حاکی از آن است که ریشه بسیاری از مطالعات موجود به قرن 18 میلادی و با اثر معروف ژان ژاک روسو به نام امیل باز می‌گردد که در سالهای بعد با نظریه هایی همچون یادگیری، تلفیق و تکمیل می‌شود.

با این همه و بدون تردید، تفاوت در ویژگیهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در مناطق مختلف ایران و جهان می‌تواند به تعیین دلایل و چرایی کاربرد رنگ‌ها و ترند شدن هر کدام در مقاطع مختلف یاری رساند و سرآخر آنکه خوشبختانه در سال‌های اخیر و به مدد رشد و توسعه رسانه‌های جمعی، تبلیغات گسترده‌ای در زمینه بهبودسازی بکارگیری رنگ‌ها در عرصه مد و لباس به انجام رسیده است.