گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش کودک و نوجوان «تراژدی زمین و دلقک‌ها» نوشته و کار جمال رنجبرزاده از دوم خرداد ساعت 18:30 در تالار هنر روی صحنه می‌رود و جمال رنجبرزاده، حامد نساج بخارایی، سیدعلی پرپنچی، زهرا محمدی، محسن محمدی، مائده کریمی، رویا یکه‌فلاح، شیوا سلیمی و مصطفی صادقی در آن ایفای نقش دارند.

رنجبرزاده نویسنده و کارگردان نمایش «تراژدی زمین و دلقک‌ها» درباره این اثر به هنرآنلاین گفت: داستان این نمایش درباره یک پسرک و دخترک زمینی است که از سال ۲۰۵۰ آمده‌اند و می‌خواهند زمین را نجات دهند. در این بین با یک شخصیتی به نام تلخک آشنا می‌شوند و با چند دلقک به زمان سفر می‌کنند. آن‌ها به دوره ادیسون، نوبل و انیشتین می‌روند که مانع اختراع و کشف آن‌ها شوند تا بمب هسته‌ای ساخته نشود، اما متأسفانه بمب‌ ساخته می‌شود و آن‌ها متوجه می‌شوند تنها راه نجات زمین از طریق ...

وی ادامه داد: من بارها در برنامه‌های تلویزیون می‌دیدم که بچه‌ها را به جنگ تشویق می‌کنند و تن آن‌ها لباس جنگی می‌پوشند تا در آینده رزمنده شوند و از مملکت‌شان دفاع کنند. دیدم همه جهان نسبت به بمب هسته‌ای یک نگرش منفی دارند و این موضوع را پیگیری می‌کنند‌ و به همین خاطر تصمیم گرفتم که این کار را در زمینه کودک و نوجوان انجام دهم چون ما باید کمی ریشه‌ای‌تر به این موضوع نگاه کنیم.

کارگردان نمایش "تراژدی زمین و دلقک‌ها" عنوان کرد: من آمدم این کار را در یک ورژن کوچک‌تر روی صحنه بردم و مطمئن بودم در رده کودک و نوجوان، بالأخره یک نفر از اعضای خانواده می‌آیند کار را در کنار بچه‌ها ببینند و به همین خاطر خواستم با یک تیر، دو نشان بزنم. آمدم این موضوع را در یک ورژن کوچک‌تر و با فضاهای فان و کمدی ولی تلخ روی صحنه بردم. تقریباً این پروسه حدود دو سال طول کشید و سه فیلتر اجرایی را رد کرد.

رنجبرزاده با اشاره به اینکه نمایش "تراژدی زمین و دلقک‌ها" در اجراهای گذشته خود در استان البرز با استقبال خوبی از طرف مخاطبان مواجه شده است، اظهار داشت: حدود هفت هزار نفر این کار را تماشا کردند. نمایش ما بیننده زیادی داشت و همه از این شکل راضی بودند. حتی وقتی بازبین‌ها متن را خوانده بودند از اینکه یک کار با چنین شکل و شمایلی قرار است روی صحنه برود خوشحال بودند. من امیدوارم از جنگ و ناامیدی پرهیز کنیم و هیچ‌وقت به بمب هسته‌ای فکر نکنیم.

وی این نمایش را مناسب سنی کودک و نوجوان دانست و گفت: به نظر من آن‌ها می‌توانند از دیدن این نمایش استفاده ببرند. ما در چندین فاز این نمایش را جلو می‌بریم. با توجه به بازخوردی که قبلاً گرفته‌ام مطمئن هستم کودکان و نوجوانان با این کار ارتباط می‌گیرند. نمایش ما بازیگرمحور است و تمام شخصیت‌ها واقعی هستند. کار ما فضای فانتزی دارد و اجرای عروسکی در آن نیست.

رنجبرزاده در رابطه با موسیقی نمایش نیز اذعان کرد: در حال حاضر موسیقی لایو بسیار کم شده است. حالا یک سری از کارها که اسپانسر دارند شاید از موسیقی لایو استفاده کنند ولی در کارهای این چنینی مجبور هستیم موسیقی را به صورت استودیویی ضبط کنیم.

او در پاسخ به این سوال که چطور شد ریسک اجرا به خصوص برای گروه سنی کودک و نوجوان در این شرایط را پذیرفت، توضیح داد: ما همیشه دنبال این بوده‌ایم که تماشاگر را وارد سالن کنیم که این حق طبیعی اهالی تئاتر است. اینکه الآن یک عده دارند سعی می‌کنند تئاتر را زنده نگه دارند به معرفت مرکز هنرهای نمایشی و ارگان‌های دولتی برمی‌گردد که این کار را حمایت کنند و ما بتوانیم با کیفیت بالاتری این نمایش را روی صحنه ببریم. کرونا برای همیشه در جهان نخواهد ماند و ما باید خودمان را در این شرایط ثابت کنیم. به نظرم الآن وقتش است که ما به میدان بیاییم. فکر می‌کنم این مسخره‌ترین حالت است که یک عده از تئاتری‌ها در خانه نشسته‌اند.

جمال رنجبرزاده در پایان خاطرنشان کرد: من از تمام استادها و بزرگان درخواست دارم حتی اگر حضور ندارند کار ما را تبلیغ کنند. مطمئنم اتفاق بزرگی پشت این کار خواهد بود. اتفاق بزرگ این است که با خلوص نیت وارد صحنه می‌شویم و با روشنایی زیاد از صحنه می‌رویم. مطمئن هستم خدا مزد زحمات ما را می‌دهد.