گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «جمجمه‌‌ای در کانمارا» نوشته مارتین مک دونا با ترجمه مهرداد بهراد و کار شکیبا علی‌زاده از 24 اردیبهشت ماه ساعت 17:30 در تماشاخانه اهورا روی صحنه است. بازیگران این نمایش مجتبی طباطبایی، دامون بستاک، سهیل قسیمی، سارا دغاغله و امیرپوریا مسعودنیا هستند.

شکیبا علی‌زاده کارگردان نمایش «جمجمه‌ای در کانمارا» درباره علت انتخاب این اثر برای اجرا به هنرآنلاین گفت: من معمولاً نمایشنامه‌های زیادی می‌خوانم و از بین آن‌ها یک نمایشنامه را برای اجرا انتخاب می‌کنم. یکی از ویژگی‌های خوب نمایشنامه «جمجمه‌ای در کانمارا» این بود که می‌شد آن را تغییر داد. این نمایشنامه کدهای زیادی دارد و من از یکی از کدهای آن استفاده کردم و آن را تغییر دادم و متن را از ژانر کمدی به ژانر وحشت تبدیل کردم. نمایش «جمجمه‌ای در کانمارا» در ایران و مخصوصاً در تهران چندان کار نشده بود.

وی ادامه داد: این اولین نمایشی از مارتین مک‌دونا بود که روی صحنه می‌برم و خیلی برایم جذابیت دارد. کارهای مک‌دونا کمدی سیاه است و او از دیالوگ‌های خوب و محشری استفاده می‌کند.

کارگردان نمایش "جمجمه‌ای در کانمارا" در رابطه با موضوع و مضمون این نمایش عنوان کرد: داستان این نمایش در یک روستایی در کشور ایرلند می‌گذرد. داستان یک خانواده ساده روستایی است که بسیار زودباور هستند. نمایشنامه اصلی مک‌دونا چهار پرسوناژ دارد ولی در دراماتوژی من تبدیل به پنج پرسوناژ شد‌‌ه است. شغل لوک اندرسون، شخصیت اصلی نمایش یک گورکن است. او سال‌ها پیش همسرش را بر اثر تصادف از دست داده ولی اهالی آن محل فکر می‌کنند او خودش زنش را کشته. با تغییراتی که من به متن داده‌ام، کشیش فاسد آن محله را قاتل معرفی کرده‌ام.

علیزاده با اشاره به اینکه برای اجرای این نمایش ۹ ماه تمرین داشته‌اند، افزود: ما قرار بود اوایل آذرماه سال گذشته اجرا برویم ولی آن موقع سالن‌های تئاتر بسته شدند. متاسفانه سه نفر از بازیگران‌مان کرونا گرفتند و ما مجبور شدیم آن‌ها را عوض کنیم. تغییر کست نمایش برای من خیلی کار سختی بود و فشار زیادی آورد ولی خوشبختانه در نهایت کار خوبی از آب درآمد.

او درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "جمجمه‌ای در کانمارا" گفت: کار ما بیشتر رئال است‌. کاری که من اجرا کردم دقیقاً شبیه سبک نوشتن مارتین مک‌دونا بود ولی بیشتر سعی کردم رئال باشد‌. دیالوگ‌هایی هم که استفاده شده دیالوگ‌های عام امروزی است.

این کارگردان تئاتر بیان کرد: ما به تئاتر علاقه‌مند هستیم. سال‌ها تئاتر کار کرده‌ایم و برای تئاتر زحمت کشیده‌ایم. ما اگر بخواهیم صبر کنیم تا کرونا از بین برود، ممکن است همین تعداد تماشاگری که الآن می‌آیند هم انگیزه‌شان را از دست بدهند. من می‌دانستم اگر در این ماه اجرا بروم تماشاگر آنچنانی نخواهد آمد.

علیزاده با بیان اینکه تعطیلی بی‌موقع تئاتر، انگیزه را از تئاتری‌ها و مخاطبان‌ می‌گیرد، اضافه کرد: اگر شیوه مدیریت‌ در تئاتر خوب بود و سالن‌های تئاتر ما مثل سایر مشاغل باز بود، ما این‌قدر استرس و دغدغه تماشاگر را نداشتیم. هر چند که تئاتر از اول هم طرفداران زیادی نداشت. با این حال اگر بخواهیم به این فکر کنیم که کرونا برود تا تئاتر کار کنیم، باید در تالارهای نمایشی را ببندیم. ما از روی علاقه‌ای که به تئاتر داشتیم اجرا را شروع کردیم.

شکیبا علیزاده در پایان خاطرنشان کرد: من دوست دارم مردم بیایند نمایش ما را ببینند چون ما واقعاً برای این کار تلاش زیادی کرده و کار خوبی تولید کرده‌ایم. در یک سبکی کار کرده‌ایم که الآن کمتر کسی کار می‌کند. من ندیده‌ام که کسی ژانر وحشت کار کند. خوشبختانه اجرای نمایش "جمجمه‌ای در کانمارا" تاکنون بازخورد خوبی برای ما داشته است.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: سال‌هاست در روستای گَلوِی لوک به عنوان قاتل همسرش شناخته می‌شود اما... علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش «جمجمه‌ای در کانمارا» را از سایت تیوال تهیه کنند.