گروه تئاتر هنرآنلایننمایش «مرگ و استعاره» نوشته رضا سرور به کارگردانی پوریا جلال‌وندی از 23 اردیبهشت ساعت 19:30 در مجموعه تئاتر دیوار چهارم روی صحنه است. بازیگران این نمایش افشین کامیاب‌فرد، پوریا جلال‌وندی، مانلی خاتمی و میلاد قنبری هستند.

پوریا جلالوندی کارگردان نمایش «مرگ و استعاره» در رابطه با جذابیت‌های این نمایشنامه به هنرآنلاین گفت: یکی از مهم‌ترین جذابیت‌هایی که این متن دارد تداخل زمان گذشته، حال و آینده است که با هم اتفاق می‌افتد. داستان به این شکل است که ما یک بازپرس و یک پروفسور داریم که وقتی بازپرس از پروفسور سوال می‌پرسد و پروفسور جواب می‌دهد، ما تعریف‌های او را به صورت زنده می‌بینیم.

او جذابیت دیگر متن را این‌گونه بیان کرد: پروفسور مایعی را کشف می‌کند که آن را می‌خورد، می‌رقصد و در نهایت می‌میرد. تقریباً یک چیزی شبیه همین ویروس کرونا است. ضمن اینکه این متن سال‌ها اجرای عموم نداشت و من خوشحالم که آن را بعد از  مدت‌ها اجرا می‌کنم.

کارگردان نمایش «مرگ و استعاره» درخصوص موضوع و مضمون این اثر عنوان کرد: نمایش ما یک نمایش فلسفی اجتماعی است که در یک بستر پلیسی معمایی اتفاق می‌افتد.

جلالوندی درباره فضای اجرایی نمایش گفت: نمایش «مرگ و استعاره»  از نظر زمانی متعلق به ۱۰ سال پس از جنگ جهانی دوم است. با اینکه اسم‌ها ریشه ایرانی دارند ولی هیچ المانی از ایران در آن وجود ندارد. یعنی مکان نمایش می‌تواند همه کشورها باشد. داستان نمایش هم در داخل یک آزمایشگاه اتفاق می‌افتد. آزمایشگاهی که نسبتاً قدیمی است و چندان مرتب هم نیست. ما در این نمایش یک دوربین هم داریم که تصویر آن بک صحنه است و آن چیزهایی که مربوط به گذشته می‌شود را از آن طریق می‌بینیم. غالب بازی‌ها رئال است ولی خود متن می‌طلبد که فضای کار سورئال باشد.

وی در پاسخ به این سوال که برای اجرای این نمایش چه چالش‌هایی را پشت سر گذاشتید، اظهار داشت: ما تقریباً دو ماه و نیم تمرین کردیم. قرار بود آخرهای فروردین اجرا برویم ولی به محدودیت‌های کرونایی برخوردیم و همین‌طور معطل ماندیم و ناچار شدیم دو نفر از بازیگران‌مان را از دست بدهیم. چالش بعدی این است که هیچ حمایتی حتی از طرف خود مسئولان تئاتری هم صورت نمی‌گیرد. این دو موضوع برای ما آزاردهنده بود.

این کارگردان تئاتر افزود: حداقل انتظاری که ما داریم این است که مسئولان یک بستر حمایتی فراهم کنند چون من سال گذشته هم در فصل تابستان اجرا داشتم ولی تاکنون هیچ کمک هزینه‌ای نگرفته‌ام. انگار حتی خود آن مسئولینی که تئاتری هستند هم هیچ علاقه‌ای به کار کردن در این شرایط ندارند. نه تنها هیچ حمایتی نمی‌کنند، بلکه سایر کارها را هم به صورت غیرعادی انجام می‌دهند.

پوریا جلالوندی در پایان گفت: من فکر می‌کنم تئاتر می‌تواند به آرامش و روحیه جامعه کمک کند. مهم‌ترین ویژگی تئاتر این است که یک مقوله ذهنی است. اگر تئاتر جریان داشته باشد بهتر می‌توان به روحیه مردم کمک کرد. به نظرم نمایش «مرگ و استعاره» این قابلیت را دارد که بتواند رضایت تماشاگران را کسب کند.

در خلاصه داستان نمایش آمده است:  مرگ و استعاره نمایشی جذاب با زمینه پلیسی است که در آن زمان گذشته و حال در هم ادغام می‌شوند، کشف مایعی ناشناس منجر به مرگ تعداد زیادی از افراد جامعه شده و...

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.