گروه سینمایی هنرآنلاین: شبکه‌های مختلف تلویزیون امسال نیز مانند سال‌های گذشته در ایام نزدیک به عید نوروز مشغول تولید اثری در خور می‌شوند تا ایام تعطیل را برای مخاطبان خودخاطره ساز کنند. در سال‌های گذشته سریال‌هایی چون «پایتخت» و «نون.خ» در این زمینه موفق عمل کردند و مدت‌ها اصطلاحات و نکات این سریال نقل محافل خانوادگی بود. در نوروز ۱۴۰۰ طبق گفته حمید شاه ابادی معاونت سیمای جمهوری اسلامی، شبکه یک با سریال «نون. خ ۳»، شبکه دو «هم بازی»، شبکه سه «لوتی» و شبکه پنج «نوروز رنگی» را در نوروز پخش می‌کنند. امسال انتخاب سریال‌ها از رنگ و بوی دیگری برخوردار است و  از محتوای  طنز تا داستانی امنیتی را دربر گرفته است که سعی داریم در این گزارش نگاهی کوتاه به این سریال‌ها داشته باشیم و بیشتر با موضوع و عوامل آن‌ها آشنا شویم.

پایتخت 6

«پایتخت 6»

سری ششم سریال «پایتخت» که نوروز 99 از شبکه یک سیما نیمه پخش شد و  به بهانه کرونا و عدم توانایی ساخت قسمت‌های آخر حواشی بسیاری به همراه داشت، حالا بواسطه قولی که سیروس مقدم به مخاطبان مبنی بر ساخت قسمت‌های پایانی این فصل داده بود، پخشش بار دیگر از شبکه یک سیما آغاز شده تا پیش از نوروز با پخش قسمت‌های جدید پرونده فصل ششم این سریال پرمخاطب بسته شود. محسن تنابنده، احمد مهران‌فر، ریما رامین فر، هومن حاجی‌عبداللهی، بهرام افشاری، نسرین نصرتی، ابوالفضل رجبی ومهران احمدی در این سریال به ایفاق نقش می‌پردازند.  در عین حال  در حالی که محسن تنابنده سرپرستی تیم نویسندگان را برعهده دارد و در فصل ششم آرش عباسی در مقام نویسنده حضور داشت و حواشی نیز به واسطه حضور او ایجاد شد این بار تنابنده  مصطفی تنابنده برادرش را که در این سال‌ها به عنوان دستیار کارگردان با این پروژه همکاری داشت در کنار دیگر برادرش  محمد تنابنده قرار داده تا به عنوان نویسنده دو قسمت باقی مانده را بنویسند.  حالا سه برادر در کنار هم در این پروژه حضور دارند. دو قسمت پایانی با محوریت حضور بهتاش در یکی از تیم‌های فوتبال روایت می‌شود.

سریال نون خ

سریال «نون.خ»

فصل اول سریال «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی، نوروز 1398 از شبکه یک سیما پخش شد و مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. سریالی طنز و خانوادگی که به زندگی نورالدین خانزاده صاحب یک کارگاه فرآوری تخمه آفتاب‌گردان می‌پردازد. «نون.خ» سریالی است که از فضای تهران و لوکیشن‌های لوکس سریال‌های امروز تلویزیون به دل شهرستان زد و مناطق زیبایی از استان کرمانشاه را به تصویر کشیده است. استفاده از زبان کردی و لباس محلی یکی دیگر از مزایای این سریال است که مورد توجه واقع شد. فیلمنامه این سریال در فصل اول را امیر وفایی براساس طرحی از خشایار الوند نوشت. در این سریال سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، علی صادقی، سیروس میمنت، پاشا جمالی، سیروس سپهری، هومن حاجی عبدالهی، فریده سپاه منصور، نعیمه نظام دوست و... به ایفای نقش پرداختند. به دلیل استقبالی که از این سریال شد، فصل دوم آن پیش از آغاز ماه مبارک رمضان در فروردین 1399 درست زمانی که قرنطینه‌های خانگی ادامه داشت، به روی آنتن رفت. این بار نویسندگی این فصل را امیر وفایی و محمد تنابنده برعهده گرفتند و بار دیگر این سریال مورد توجه واقع شد. قصه فصل دوم با مرگ مه لقا خانم شروع می‌شود که به دلیل بدهکار بودن وصیت می‌کند خانه‌اش را بعد از مرگ بفروشند و پول طلبکاران را بدهند. در این فصل علاوه بر برخی از بازیگران فصل قبل، میرطاهر مظلومی،مجید یاسر، شقایق دهقان، حمید لولایی، حسین مرادی، یوسف کرمی نیز به این جمع پیوستند و قصه در 14 قسمت ادامه پیدا کرد. حالا در آستانه نوروز 1400 فصل سوم این سریال قرار است با ازدواج شیرین یکی از دختران نورالدین  از اول فروردین 1400 به روی انتن شبکه یک سیما برود. این بار فرید هادی نیز به جمع نویسندگان پیوسته است و در 16 قسمت از تلویزیون پخش خواهد شد. ازنکات قابل توجه در این سریال حضور عوامل و بازیگران با ماسک در مقابل دوربین است که در شرایط کرونا اقدام به ضبط کرده‌اند. در این فصل سعید آقاخانی، علی صادقی، شقایق دهقان، سیروس میمنت، سیدعلی صالحی، پاشا جمالی، یدالله شادمانی، ندا قاسمی، نسرین مرادی، هدیه بازوند، شیدا یوسفی، صهبا شرافتی، هدی استواری، آتنا مهیاری، کاظم نوربخش، ماشاالله وروایی، سیروس سپهری، یوسف کرمی، رضا رشیدی، سیدحسین موسوی، سیروس حسینی‌فر، علی اخوان، افشین ملکی، نارین ایوبی، شقایق فتاحی، مرتضی رستمی به ایفای نقش پرداخته‌اند. این سریال از روز اول فروردین ساعت 22:15 روی آنتن خواهد رفت.

سریال هم بازی

سریال «هم بازی»

برادران محمودی پیش از این ساخت سریال‌هایی چون «دل دار» و «سایه‌بان» را برای تلویزیون عهده‌دار بودند، این بار به تنهایی  تهیه‌کننده سریالی برای شبکه دو سیما شده است که نوروز به روی آنتن می‌رود.«هم بازی» عنوان این سریال است که کارگردانی آن را سروش محمدزاده انجام داده و بازیگرانی همچون دیبا زاهدی، حسین مهری، کامران تفتی، نیلوفرکوخانی، مریم مومن، امیر کاظمی، ایمان صفا، پادینا کیانی، خیام وقار، زهره نعیمی، محیا دهقانی،  محمد حیدری، پولاد مختاری، هانیه غلامی، مهتاب شیروانی با حضور  آتیلا پسیانی، همایون ارشادی، علیرضا استادی و بهنام تشکر، با هنرمندی کمند امیر سلیمانی، رویا جاویدنیا، علیرضا اوسیوند حضور دارند. «هم بازی» ملودرام عاشقانه‌ای است که سعی دارد در فضایی جدید با قصه‌ای اجتماعی به قلم وحید حسن زاده و مریم اسمی خانی با طراحی نوید محمودی به روابط جوانان اشتغال وهویت نگاه ویژه‌ای داشته باشد. این سریال در ایام نوروز هر شب ساعت 21:30 از شبکه دو پخش خواهد شد.

سریال گاندو

سریال «لوتی»

پیش از این فصل اول سریال با نام «گاندو» به کارگردانی جواد افشار به روی آنتن شبکه سه سیما رفته بود، سریالی جاسوسی- امنیتی که به موضوع جیسون رضاییان می‌پرداخت و مورد توجه مخاطبان واقع شد. حالا فصل دوم این سریال تحت عنوان«لوتی» قرار است در نوروز به روی آنتن برود. "لوتی" تقلای یکی از سرویس‌های جاسوسی بیگانه برای ضربه‌زدن به ایران و مقابله نیروهای داخلی با این توطئه را به تصویر خواهد کشید. در این رایزنی‌ها و گمانه‌زنی‌ها، تقلای یکی از سرویس‌های جاسوسی بیگانه را به ماجرای "زم" اشاره دادند که در اثر جدید جواد افشار که در سکوت کامل رسانه‌ای کلید خورد، قرار است به آن پرداخته شود. آنطور که پیداست در این فصل نیز داریوش فرهنگ، وحید رهبانی، پندار اکبری، علی افشار حضور دارند و قرار است امیریل ارجمند، بهمن دان و شاهد احمدلو نیز ایفای نقش کنند. قرار است این سریال تلویزیونی از 30 اسفندماه هر شب ساعت 20:45 روی آنتن برود.

سریال نوروز رنگی

سریال «نوروز رنگی»

این سریال را علی مسعودی کارگردانی می‌کند، قصه آن در یکی از سال‌های دهه 60 می‌گذرد و به سنت‌ها و آداب مردم شهر مشهد می‌پردازد. رابعه اسکویی، جواد خواجوی، هادی عامل هاشمی، یوسف تیموری، شهرام قائدی، پریسا مقتدی، ماهان عبدی، شاهو رستمی، سیمین بهفر، الهه جعفری و حدیثه زارعی در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند و بازیگران جدید به نام‌های محمد اسلامی، سینا رازقی و حمیدرضا حافظ شجری معرفی می‌شوند. علی مسعودی نویسندگی را با نوشتن متن‌های طنز چند آیتم از برنامه «ساعت خوش» در سال ۷۴ آغاز کرد و با نگارش آثاری چون «ارث بابام»،«کوچه اقاقیا»،« آشتی کنان»،«شکلاتی»،«لیسانسه‌ها»،«سه درچهار»،«بزنگاه»،«تنهایی لیلا» و ... ادامه داد.  او حالا پس از ساخت مجموعه «آخر خط» که در 26 قسمت از شبکه سه سیما خرداد ماه به روی آنتن رفت، دست به ساخت سریال«نوروز رنگی» زده است که از 30 اسفندماه، هر شب ساعت 20 از شبکه 5 سیما پخش می‌شود.

«وجدان درد»

سریالی است به کارگردانی مجید پرکار که به سفارش شبکه سلامت سیما ساخته شده است. «وجدان درد » یک روایت فانتزی است که در آن آدم‌های مختلف به واسطه اشتباهات به ظاهر ساده ای  که دارند به محکمه ذهنی خود آورده می‌شوند و این تازه آغاز ماجراست... بهنوش بختیاری، مهدی سلوکی، سامان گوران، بهراد خرازی و وحید اسمی خانی بازیگران اصلی این مجموعه نمایشی هستند و رامین راستاد، مهدی امینی خواه و وحید شیخ زاده نیز به عنوان بازیگر مهمان در آن ایفای نقش می‌کنند. این مجموعه نمایشی در 35 قسمت برای پخش در ایام نوروز از شبکه سلامت سیما ساخته می‎‌شود.