سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی غزال خطیبی با عنوان «بریده-بریده» در گالری اُ، نمایشگاه نقاشی حسین ایران‌دوست مقدم با عنوان «دلشدگان» در گالری شیرین، نمایشگاه آثار مریم اسدی با عنوان "گل‌ستان" در گالری نگر و نمایشگاه آثار زهره صادقی در گالری بهارک سوژه‌های گالری گردی این هفته هنرآنلاین هستند.

مسخ طبیعت

نمایشگاه نقاشی غزال خطیبی با عنوان «بریده-بریده» در گالری اُ برپاست. تابلوهای خطیبی را می‌توان آثاری برآمده از واقعیت دانست، اما در آن‌ها کمتر با نشانه‌هایی از جهان پیرامون مواجه هستیم. این نقاشی‌ها اشاراتی پنهان و آشکار به طبیعت و مناظر گوناگون دارند، اما هیچ عنصر طبیعی به شکل آشکار و مستقیم در آن‌ها دیده نمی‌شود.

در این تابلوها با جنگل و دریا و دشت و آدم‌ها و جانوران مواجه هستیم، اما همه آن‌ها تغییر شکل داده و در هیبتی متفاوت از شکل واقعی خود دیده می‌شوند. درختان از خطوط یا فرم‌هایی نامشخص به وجود آمده‌اند و کوه‌ها و دریاها تبدیل به سطوحی وسیع شده‌اند. اگرچه هیچ‌کدام از عناصر شکل طبیعی خود را ندارند اما رنگ‌های نسبتاً طبیعی و نحوه قرار گرفتن عناصر در کنار هم مخاطب را به یاد مناظر مختلف طبیعی انداخته و حال و هوای آن‌ها را برایش تداعی می‌کند.

نمایشگاه آثار غزال خطیبی در گالری اُ

خطیبی در بعضی از تابلوها تلاش کرده هرچه بیشتر از فرم‌های طبیعی فاصله بگیرد و با تبدیل عناصر مختلف به فرم‌های هندسی، مناظری انتزاعی را به وجود آورده است که رنگ‌های آن نیز دیگر شباهتی به واقعیت ندارد و تضاد میان رنگ‌ها، فضایی با انرژی و پر تکاپو را به وجود آورده است.

مناظری که خطیبی نمایش داده است در تناسب با زندگی انسان امروز و نگاهی است که به محیط پیرامون خود دارد. آشفتگی، از بین رفتن اصالت، تغییر ماهیت، فضای خاکستری و دودگرفته و هر آنچه در این تابلوها دیده می‌شود، بریده‌ای از زندگی انسان معاصر و تأثیرات او بر محیط اطراف است.

نمایشگاه نقاشی غزال خطیبی تا ۵ اسفند در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ برپاست.

در مجلس سماع

نمایشگاه نقاشی حسین ایران‌دوست مقدم با عنوان «دلشدگان» در گالری شیرین برپاست. ایران‌دوست در این مجموعه به مراسم سماع پرداخته و لحظاتی از آن را در نقاشی‌های آبرنگی خود به نمایش گذاشته است. سماع گران با پوشش خاص خود، سوژه بیشتر این تابلوها هستند، اما به جای لباس سفید آن‌ها، با لکه‌های رنگی مواجه هستیم که روی زمینه سفید قرار گرفته و فیگور انسانی را شکل داده است.

ایران‌دوست در این آثار از ماده‌ای سیال و شفاف برای نقاشی کردن استفاده کرده است. آبرنگ و جوهر با حرکات آزادانه و گاه غیرقابل‌پیش‌بینی خود، به خوبی توانسته‌اند حس و حال سماع گران و حرکت‌های گردشی آن‌ها را تداعی کنند. در این آثار هیچ توجهی به جزییات نشده و تنها با حرکات سریع قلم و پخش شدن رنگ‌ها، فرمی کلی از سوژه موردنظر به وجود آمده است.

نمایشگاه آثار حسین ایراندوست مقدم در گالری شیرین

ایران‌دوست در تعدادی از نقاشی‌ها از کلمات فارسی نیز استفاده کرده و آن‌ها را در میان چین و شکن لباس یا برای تداعی فرم اندام به کار برده است. اگرچه این کلمات خوانایی ندارند اما ارتباط مستقیم سماع با شاعری گران‌قدر چون مولانا، فضای اشعار او و کلمات به کار رفته در آن‌ها را به ذهن متبادر می‌کند.

نمایشگاه نقاشی حسین ایران‌دوست مقدم تا ۶ اسفند در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه ۱۳ شماره ۵ مراجعه کنند.

حیات و فنا

نمایشگاه آثار مریم اسدی با عنوان "گل‌ستان" در گالری نگر برگزار شد. همان‌طور که از نام نمایشگاه برمی‌آید، هنرمند در این مجموعه به نقاشی از گل‌ها پرداخته و موضوعی را که در طول قرن‌ها، سوژه هنرمندان جهان بوده است، سوژه کارش قرار داده است. اما اسدی در این آثار قصد نداشته زیبایی و طراوت گل‌ها را نقاشی کند. آثار او نقاشی‌های دکوراتیوی از سمبل‌های زیبایی نیستند و در این آثار با رنگ‌های درخشان و فرم‌های جذاب مواجه نیستیم.

آنچه در این نقاشی‌ها دیده می‌شود گل‌هایی رو به زوال است که تازگی و چهره زیبای خود را از دست داده‌اند و نشانی از رنگ‌های دلپذیر آن‌ها نیست. اسدی در فضایی خاکستری و تار، گل‌هایی رنگ‌باخته را به تصویر کشیده است که چیزی از زندگی آن‌ها باقی نمانده و به زودی روانه زباله‌دان می‌شوند. شاخه گل‌هایی که زمانی به نشانه عشق و دوستی و شادی در گلدان قرار گرفته بودند، حالا با گذر زمان و از دست دادن زیبایی خود به عناصری اضافی تبدیل شده‌اند که باید هرچه زودتر آن‌ها را کنار گذاشت.

نمایشگاه آثار مریم اسدی در گالری نگر

اسدی با استفاده از خاکستری‌های رنگی توانسته است کهنگی گل‌ها را نشان دهد و در مواردی با پرهیز از نمایش رنگ واقعی گل‌ها، بر فرسودگی آن‌ها تاکید کرده است. از سوی دیگر در این تابلوها با محو شدن تصاویر مواجه هستیم که ناشی از پاک کردن رنگ‌ها و ساییدن سطح بوم است. هنرمند با این کار بیش از پیش بر پایان عمر گل‌ها و تلاش برای حذف آن‌ها تاکید کرده است.

روایت‌هایی از خیال

نمایشگاه آثار زهره صادقی در گالری بهارک برگزار شد. نقاشی‌های این مجموعه آثاری روایتگر و داستان‌گو هستند که فضایی خیالی و برآمده از تاریخ کهن را به تصویر می‌کشند. داستان‌ها و اسطوره‌هایی که در ذهن بسیاری از ما نهفته است، در این تصاویر دیده می‌شود و عناصر آشنایی در آن‌ها به چشم می‌آید. موجودات عجیب و ناشناخته شاخ‌دار که در هوا بال می‌زنند، در کنار آدم‌هایی قرارگرفته‌اند که در جست‌وجوی چیزی هستند. آدم‌ها سوار بر اسب در راه سفر به سوی ناشناخته‌ها هستند یا پری در دست دارند و به دنبال نشانه‌ای می‌گردند.

در هر تابلو رنگ‌های فراوان وجود دارد که در تقسیم‌بندی‌هایی از سطوح کوچک به چشم می‌آیند و همگی با فضای سفید اطراف خود کنترل شده‌اند. این فضای سفید مانند عنصری عمل کرده که تصاویر زائد را پوشانده تا فقط بخش‌های اصلی داستان به چشم بیاید و مخاطب در میان انبوه تصاویر، سردرگم نشود. درعین‌حال مانند نوری است که این محیط شلوغ را روشن می‌کند تا قهرمانان داستان امکان یافتن مسیر خود را داشته باشند.

نمایشگاه آثار زهره صادقی در گالری بهارک

اگرچه به نظر می‌رسد این تابلوها از دل داستان‌های اساطیری بیرون آمده باشند، اما مخاطب با دیدن آن‌ها نمی‌تواند به داستان خاص یا شناخته شده‌ای پی ببرد. شاید این روایت‌ها ساخته ذهن هنرمند باشند و او  از یک سو با الهام از داستان‌های کهن و از سوی دیگر تحت تأثیر فیلم‌ها و داستان‌های تخیلی امروزی، روایت‌های شخصی خود را ساخته باشد.