به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی یکشنبه ۲۶ بهمن‌ در آیین اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره شعر فجر با اشاره به دو اتفاق هم‌زمان با این رویداد اظهار داشت: امسال در جشنواره شعر فجر شاهد دو اتفاق هم‌زمان بودیم؛ نخستین اتفاق چهلمین سالگرد دفاع مقدس است. اتفاقی که بخش قابل توجهی از شعر ایرانی با آن پیوند خورد و شعر روایتگر ارزش‌هایی همچون غرور، حماسه، عرفان، معنویت، سلوک، مظلومیت، اخلاق، ایثار و بسیاری از خصلت‌های نادر انسانیت بود.

وی یاد شاعرانی را که در دفاع مقدس برای هشت سال حماسه مردم ایران شعر سرودند گرامی داشت و تصریح کرد: یاد و خاطره شاعران بزرگی همچون مهرداد اوستا، حمید سبزواری، سید حسن حسینی، سپیده کاشانی و قیصر امین‌پور و دیگر شاعران بزرگ را گرامی و یاد کسانی که آن زمان و پس از آن از این رخداد کم‌نظیر انسان‌ساز شعر گفتند را پاس می‌داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: کرونا اتفاق دیگری بود که امسال هم‌زمان با جشنواره جهان را درنوردید و یک سالی است میهن عزیزمان را هم در برگرفته و ازاین‌رو شعر نیز با کرونا پیوند پیدا کرد.

صالحی یادآور شد: امسال در شرایط کرونایی سرمایه انسانی شعر پارسی به میدان آمد و شعر گرانسنگ سعدی «بنی آدمی اعضای یکدیگرند» جان‌مایه‌ای جهانی شد اما در کنار این سرمایه تاریخی شعرای معاصر در قالب‌های مختلف به میدان شعر آمدند و این مسیر را ادامه دادند.

وی افزود: شعرهای بلندی در تکریم مدافعان سلامت سروده شد که حجم قابل توجهی از اشعار در این فضا است و شعرهایی در ماه‌های نخست در قالب‌های کودکانه عرضه شد که در فضای آموزش کمک‌کننده و پیشگیرانه بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در همین ایام کرونا روایت تجربه‌های کرونایی شاعران و احوالات شخصی آن‌ها را نیز در قالب شعر دیده و خواندیم.

صالحی ابراز داشت: در حوزه روایت رنج کرونایی نیز روایت‌های شاعرانه کم سروده نشده است و سروده‌های طنز نیز موجب لبخند بر لب‌های مردم شده است که در جشنواره‌های مختلف ارائه شد.

وی در پایان گفت: همه این اتفاقات تجربه زیست در دوران کرونا است که به همگان و به‌ویژه معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه پیشنهاد می‌کنم به‌عنوان روزنه گفت‌وگو با جهان آن را مورد توجه قرار دهند زیرا یکی از فرصت‌های گفت‌وگوی شعر ایران با جهان است.