سرویس مد و لباس هنرآنلاین: روسری از جمله پوشیدنی‌هایی است که بارها و در سال‌های مختلف میلادی در سراسر جهان ترند شد، بعد از مدتی از مد افتاد و سپس مجدد به دنیای مد بازگشت. برخلاف بعضی از ترندها که هرگز دوباره برنگشتند، روسری همواره جزء محبوب استایل کلاسیک پسندان بوده است.

یکی از بزرگ‌ترین ترندهای سال ۲۰۲۱ نیز روسری است که مجله ووگ به آن لقب باکلاس، اصیل و خانگی را داده است. در مجلات مد و فشن برای روسری از کلمه Huge Trend به معنای ترند بزرگ استفاده می‌شود.

امروزه روسری‌‌ها همانند جواهرات زینتی و کیف‌های کوچک‌دستی در رسته‌ لوازم جانبی مد جا خوش‌کرده‌اند.

روسری به‌عنوان پارچه‌ای پوشاننده از زمان ظهور پارچه وجود داشته است. کلمه‌ روسری قدمت زیادی ندارد و در قرن هجدهم نمایان شد درست مانند کلمه پشمینه که به شال‌های بزرگ شرقی اطلاق می‌شد.

در آن زمان واژه‌ روسری برای اشاره به تکه پارچه‌ای نخی یا ابریشمی به کار می‌رفت که بعدها به‌صورت شال ادامه‌ حیات داد. حتی در مقاطعی از تاریخ، روسری به‌عنوان اکسسوری مد به دربار ورود می‌کند که آنجا روسری را بر شانه می‌انداختند و به صورت شال اسقفی دور گردن یا بر سر قرار می‌دادند.

در حال حاضر این کلمه به پارچه، بافته یا منسوجی دلالت دارد که دور گردن، روی سر و یا نیم‌تنه را با آن می‌پوشانند تا در برابر آب و هوای نامناسب، سرد یا  آفتاب از انسان محافظت کند.

روسری به صورت یکی از لوازم جانبی مد از مواد متنوع، در شکل‌ها و رنگ‌های متعدد و پارچه‌های گوناگون بافته می‌شود و یکی از ملزومات پرکاربرد پوششی بانوان در ایران و دیگر کشورهای اسلامی به شمار می‌رود.