سرویس تجسمی هنرآنلاین: یاسمن عمید مدیر گالری "آشنا" در شیراز است. او در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه گالری آشنا از سال ۸۹ در حال فعالیت است، گفت: من لیسانس نقاشی دارم و در سال‌های گذشته به آموزش هنر در شیراز می‌پرداختم. احساس می‌کردم که در شیراز کمتر فضایی وجود دارد که بتوان آثار هنری را در آن دید، به همین دلیل دغدغه این را داشتم که فضایی را برای آموزش هنر و نمایش آثار هنری راه‌اندازی کنم و حالا ده سال است که گالری آشنا مشغول فعالیت است.

عمید ادامه داد: آنچه از ابتدا مدنظر داشتم این بود که فعالان هنر شیراز و همچنین سایر شهرهای استان فارس را در این گالری معرفی کنیم، زیرا فضای هنری شهر ما بسیار بسته بود و هنوز هم با وجود اینکه گالری‌های بیشتری در شیراز مشغول کار شده‌اند، همچنان تفاوت زیادی با مراکز هنری مانند تهران داریم. گاهی اوقات تعاملاتی با هنرمندان شهرهای دیگر نیز داشته‌ایم زیرا در دنیای امروز شاید مکان چندان اهمیتی نداشته باشد، اما همچنان بر این عقیده هستم که بهتر است با هنرمندان استان خود کار کنیم تا آنها فرصتی برای دیده شدن و یا فروش آثار خود داشته باشند. هنرمند باید حمایت شود زیرا اگر نتواند آثار خود را بفروشد از کارش دلسرد می‌شود.

او با بیان اینکه خرید آثار هنری هنوز در شهرستان‌ها جا نیفتاده است، افزود: افراد ثروتمند بسیاری وجود دارند اما به دلیل این که فرهنگ‌سازی صورت نگرفته است، هزینه‌ای برای خرید آثار هنری پرداخت نمی‌کنند. این مسئله‌ای است که حل آن از عهده من یا سایر گالری داران برنمی‌آید و نیاز به فرهنگ‌سازی در سطح وسیع‌تری دارد. سال‌هاست که ما تلاش کرده‌ایم در میان مردم جا بیندازیم که به جای خرید یک کادوی گران برای آشنایان خود، آن پول را صرف خرید یک اثر هنری اصیل کنند که قطعاً ارزش‌افزوده نیز دارد، با این حال چنین اتفاقی نیفتاده است و همچنان در مکان‌های مختلف با دیوارهای خالی مواجه هستیم که نهایتا با یک پوستر تزیین شده‌اند.

عمید درباره استقبال مردم شیراز از نمایشگاه‌های هنری گفت: افزایش تعداد گالری‌ها در شیراز بر فضای فرهنگی شهر موثر بوده است و الان شاهد تفاوت زیادی با ده سال پیش هستیم. به ویژه در نسل جدید علاقه به هنر بیشتر شده است و در فضاهای مختلف تلاش می‌کنند که از آثار هنری یا صنایع‌دستی استفاده کنند. معمولا کسانی که قصد تماشای آثار را دارند از نمایشگاه‌های هنری مانند نقاشی، عکس و... استقبال می‌کند، اما در نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و کاربردی معمولاً فروش نیز وجود دارد.

او با بیان اینکه تا پایان سال برای چند نمایشگاه برنامه‌ریزی کرده‌اند گفت: حدود ۱۵ گالری فعال در شیراز وجود دارد اما در یک سال اخیر شیوع کرونا و شرایط سخت اقتصادی باعث تعطیلی تعدادی از این گالری‌ها شده است. هنر همیشه مهجور است و شغل ما نیز جزء اولین مشاغلی بود که به دلیل کرونا بارها تعطیل شد. گالری‌هایی که در این مدت فعال بودند نیز به سختی ادامه حیات می‌دهند و از اندوخته خود استفاده می‌کنند. بااین‌حال من فکر می‌کنم در چنین شرایطی نیز می‌توان کار کرد و به شکل‌های مختلف باید برای ادامه فعالیت‌ها تمهیداتی اندیشید.