سرویس تجسمی هنرآنلاین: هستی خالدی مدیر گالری سروناز در شهر شیراز، در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های این گالری گفت: فضای فعلی گالری از ۱۴ سال پیش در اختیار ما بود و کارهای مختلف هنری در آن انجام می‌دادیم اما این فعالیت‌ها عمومی نبود تا اینکه از سال ۹۴ با دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گالری سروناز به شکل رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

خالدی ادامه داد: اگرچه شیراز به عنوان مهد هنر شناخته می‌شود اما فعالیت‌های هنری در آن بسیار کمرنگ شده بود و تنها یکی، دو گالری در شیراز وجود داشت. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم این فضا را به یک مجموعه هنری تبدیل کنیم که شامل نگارخانه، آموزشگاه تجسمی و آرت‌شاپ با محصولات تولید شده توسط هنرمندان شهرمان است.

او درباره رویکردهای این گالری گفت: ابتدا هدف ما این بود که هنرمندان جوان را مطرح کنیم و همچنان روی این اصل پابند هستیم، اما کمی که پیش رفتیم متوجه شدیم هنرمندان پیشکسوت شیراز اگرچه کارهایشان در تهران دیده می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد اما آثارشان در شیراز بسیار کم دیده می‌شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم هر سال چند نمایشگاه برای این هنرمندان هم داشته باشیم تا آثارشان دیده و خریداری شود. در مجموع تلاش می‌کنیم هنرمندانی که آثار خوبی دارند اما هنوز شناخته‌نشده‌اند را به جامعه معرفی کنیم.

خالدی درباره فعالیت‌های هنری در شیراز گفت: اینجا هنرمندان خوبی وجود دارند اما همه آنها فکر می‌کنند برای فعالیت و نمایش آثارشان باید به تهران بروند. البته در یکی، دو سال گذشته نظر این افراد تا حدودی تغییر کرده و متوجه شده‌اند که در شیراز هم می‌توان فعالیت کرد. بااین‌حال از نظر فروش آثار هنوز نمی‌توانم بگویم شیراز وضعیت خوبی دارد چون فروش آثار هنری بیشتر در تهران متمرکز است. با این‌حال استقبال از نمایشگاه‌ها خوب است و بازدیدکنندگان زیادی داریم.

خالدی ادامه داد: برای انتخاب هنرمندان گالری به سراغ افرادی با شیوه‌های کاری متفاوت می‌روم و به همین دلیل تنوع زیادی در نمایشگاه‌های‌مان وجود دارد. رویکردها و سبک‌های مختلف در رشته‌های نقاشی، چاپ، عکاسی، مجسمه‌سازی و... مورد توجه ما قرار داشته و آنها را به نمایش گذاشته‌ایم. اما در نهایت قصد ما این است که مخاطبان کار خوب ببینند و گرایش به رویکرد خاصی نداریم.

او با بیان اینکه سال گذشته ۲۷ نمایشگاه انفرادی و گروهی در گالری سروناز برگزار شد، افزود: این نمایشگاه‌ها محدود به هنرمندان شیرازی نیست بلکه آثار هنرمندانی از ایتالیا، استانبول، تهران، مشهد، اصفهان و... را نمایش دادیم. همچنین سال گذشته فراخوانی با عنوان "پلاک صلح" را به مناسبت هفته صلح اعلام کردیم که آثار آن نمایشگاه در شهرهای مختلف ایران به نمایش در آمد و امسال دومین دوره آن را برگزار خواهیم کرد. همچنین سعی کردیم علاوه بر شهر شیراز در سایر نقاط نیز فعالیت داشته باشیم و بر همین اساس در جشنواره فجر تهران، گرجستان و اصفهان نیز نمایشگاه‌هایی را برگزار کرده‌ایم.

خالدی ادامه داد: در مدت شیوع کرونا سعی کردیم مسیر خود را به سمت نمایشگاه‌های آنلاین ببریم و در چند ماه گذشته ۱۳ نمایشگاه آنلاین برگزار کردیم که همگی از آثار جدید هنرمندان شکل گرفته بودند. از نمایشگاه‌های آنلاین بازخوردهای خوبی داشتیم و هنرمندان نیز با توجه با اینکه می‌دانستند امکان دارد که نمایشگاه آنلاین بازدیدکننده بیشتری داشته باشد با کمال میل پذیرفتند که نمایشگاه مجازی برگزار کنند. علاوه بر این به مناسبت روز عکاسی با مشارکت ۹ عکاس ۹ نمایشگاه یک روزه در اینستاگرام و سایت گالری برگزار شد که در این مدت توانست ۲۸ هزار بازدیدکننده داشته باشد.

مدیر گالری سروناز افزود: شرایط هنری و ذهنیت افراد در شیراز نسبت به سال‌های گذشته تغییر زیادی کرده و آنها پذیرفته‌اند که در شیراز هم می‌توان نمایشگاه گذاشت. این مسئله نتیجه زحمات و تلاش‌های بخش خصوصی است و به نظرم در این بخش فعالیت‌های بسیار خوبی انجام گرفته و گالری‌ها بسیار خوب عمل کرده‌اند.