سرویس مد و لباس هنرآنلاین: پی‌یر کاردن طراح فرانسویِ متولد ایتالیا که طراحی‌های او نگاه آینده‌گرایانه دهه ۱۹۶۰ را تعریف کرد و انقلابی در صنعت مد به‌وجود آورد، سه‌شنبه ۲۹ دسامبر (۹ دی) در بیمارستانی در نویی-سور-سن در حومه غربی پاریس از دنیا رفت. او ۹۸ ساله بود.

خانواده پی‌یر کاردن به‌مناسبت درگذشت او اعلام کردند "امروز، روزی است که خانواده ما غم و اندوه فراوانی دارد. پی‌یر کاردن دیگر در بین ما نیست."

پی‌یر کاردن در دوم ژوئیه ۱۹۲۲ با نام اصلی پی‌یترو کوستانته کاردین در سان بیاجیو دی کالالتا در ایتالیا زاده شد. او در دوران کاری خود که حدود هفت دهه ادامه داشت، برای نگاه خلاق و آوانگارد به مد و صنعت مد، همین‌طور طراحی‌های آینده‌گرایانه و توجه دقیق به جزئیات که مترادف با "عصر فضا" بود، به شهرت رسید و به دلیل وسعت و سبک طراحی‌اش شناخته شد.

او شروع کار خود را به‌عنوان هنرمند در عرصه تئاتر آغاز کرد اما در اواخر ۱۹۴۰ میلادی در خیاطی کریستین دیور در پاریس مشغول به فعالیت شد و پس از چند سال دست به ایجاد خانه مد زد. او مؤسسه طراحی لباس زنان را هم در سال ۱۹۵۳ به راه انداخت.

کاردن در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ با طراحی‌های آینده‌نگرانه‌اش موفق شد در میان پیشگام‌ترین شخصیت‌های جهان مد قرار بگیرد و الگویی برای طراحان جدید شود. او لباس‌های "مدل حبابی" را در سال ۱۹۵۴ در بین مردم رایج ساخت.

او برای طراحی لباس‌ها از اشکال هندسی بهره می‌جست و اعتقاد زیادی به طراحی لباس زنان نداشت. کاردن مدل‌های "جنسیت واحد" یعنی لباس‌هایی را که هم برای مردان و هم برای زنان طراحی می‌شوند، به مرحله تازه‌ای توسعه داد. گاهی اوقات طراحی‌های او به صورت تجربی بودند و همیشه هم طراحی‌هایش جنبه کاربردی نداشتند.