سرویس سینمایی هنرآنلاین: هادی رحیمی کارگردان فیلم "شماره 29" است که در حوزه سینمای کودک و نوجوان ساخته است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در خصوص قصه این فیلم توضیح داد: قصه درباره پسربچه نوجوانی است که علاقه‌مند به فوتبال و لیونل مسی است و به تبع آن شماره پیراهن او را نیز دوست دارد، اما در تیم فوتبال محل شماره 10 را به پسری که شرایط مالی بهتری دارد، می‌دهند و به او شماره نه‌چندان دلچسب 29 را می‌دهند. با توجه به علاقه‌ای که بین نوجوانان در عرصه ورزش فوتبال وجود دارد قصه را به آن سمت بردیم. درواقع قصه فیلم "شماره 29" یک عاشقانه فوتبالی ورزشی است.

رحیمی در ادامه بیان کرد: علاوه بر این نیم‌نگاهی به "شاهنامه" و سهراب‌کشی نیز داشتیم که کلیت قصه را شکل داد. خط اصلی قصه از سهراب‌کشی الهام گرفته شده و درباره پدری است که ناخواسته استعدادهای پسرش را نمی‌شناسد و استعدادهای او را می‌کشد. متأسفانه در جامعه ما بسیاری از خانواده‌ها استعداد فرزندانشان را نمی‌شناسند و کشف نمی‌کنند و یا ندانسته استعداد بچه را در هر زمینه و شرایطی به خاطر رفع نیاز خود می‌کشند. امیدوارم شرایطی پیش آید تا مخاطب عام یعنی نوجوانان بتوانند در کنار خانواده فیلم را ببینند.

این کارگردان همچنین درباره چرایی پرداختن به این موضوع و اقتباس از داستان سهراب در "شاهنامه"، اظهار کرد: چند موضوع از ابتدای ورودم به این عرصه دغدغه فکری من بود. ازآنجایی‌که در حاشیه شهر به دنیا آمده و بزرگ شدم، فوتبال در زمین‌های خاکی رکن اصلی زندگی من بود و تمام بچگی من را ساخت، اما اتفاقاتی مانند سهراب‌کشی، به دلیل فضای اعتیاد که آن هم دغدغه من است و در آثار دیگرم نیز به آن‌ها پرداختم وجود داشت. تأثیر اعتیاد خانواده‌ در روند پیشرفت بچه‌ها و کشتن استعداد آن‌ها بسیار زیاد است. شاهد بودم که نوجوان بااستعدادی که تا پای تیم ملی رسید، به این دلیل از حضور در تیم ملی بازماند چون پدر ناخواسته مشکلاتی را به وجود آورد که ماحصل آن از بین رفتن استعداد فرزندش بود.

فیلم شماره 29

رحیمی در پاسخ به این سؤال که آیا قصه فیلم بر اساس داستانی واقعی رقم خورده است یا نه، گفت: قصه واقعی نبود، اما از این نمونه‌ها در طی سال‌ها بسیار دیدم. درواقع شاهد معاملات ناخواسته خانواده‌ها که باعث از بین رفتن آینده آن‌ها می‌شود بسیار بودم. ضمن این که خانواده‌ای که غم نان دارد، بروز و ظهور استعدادهای فرزندش برایش کم‌اهمیت می‌شود.

او در ادامه درباره سینمای داستانی کودک و نوجوان نیز بیان کرد: من همیشه یک آرمان از فضای سینمای کودک و نوجوان در ذهن دارم و به نظرم باید فیلم ساختن درباره کودک و نوجوان را بسیار جدی گرفت. مخالفم که برای کودک باید فیلم فانتزی، خنده‌دار و مفرح ساخت که تنها ببیند و بخندد. اتفاقاً به نظرم اشکالی ندارد که گاهی برای این قشر از جامعه فیلم تلخ ساخت. رنگ فیلم من سرد است. چرا نباید به آن‌ها از همین الان اخطار داد و خانواده را نیز نسبت به این موضوع آگاه کرد. باید بچه‌ها را جدی گرفت و این دغدغه من است. برای ساخت "شماره 29" بسیار جنگیدم، چون فضای کار من تلخ است و حتی حس می‌کنم، به خاطر همین تلخی جایزه اصلی به فیلم ما تعلق نگرفت، اما پشیمان هم نیستم، چرا که اگر فیلم دیده شود و مخاطب نسبت به آن آگاه شود، آرمانی که در ذهن داشتم به وقوع پیوسته است. الان برای رسیدن به اتفاق درست هر بچه باید از زوایای مختلف حواسش را جمع کند. فضای مجازی، خانواده، جمع دوستانه و ... همه بر زندگی او اثرگذار هستند که متأسفانه بچه‌های ما نسبت به آن‌ها آگاهی ندارند چون عمدتاً مسائل و مشکلاتی ازاین‌دست مطرح نشده و اجازه مطرح‌شدن را نیز نمی‌دهند. من موارد بسیاری را دیده‌ام که متأسفانه به دلیل این مشکلات ازجمله کوتاهی خانواده و اعتیاد، به آنچه حقشان بوده است نرسیده‌اند. باید به فرزندانمان از این سنین کودکی و نوجوانی آگاهی داده دهیم و باید به لحاظ بصری ببینند و تجربه کنند تا این اتفاق در زندگی واقعی برایشان رخ ندهد.

این فیلمساز همچنین درباره برگزاری آنلاین جشنواره و اکران آنلاین فیلمش نیز عنوان کرد: برگزاری جشنواره به شکل آنلاین به‌شدت اتفاق خوبی بود و با این شرایط موافقم. جای تبریک دارد که بنیاد سینمایی فارابی این جسارت را انجام داد و به بهترین شکل جشنواره را برگزار کرد. این اتفاق و این تجربه می‌تواند برای جشنواره‌های دیگر نیز الگو باشد چون فارابی ریسک کرد و اولین گام را برداشت. اتفاق دیگر که کرونا آن را زودتر رقم زد، بحث اکران آنلاین است که باعث شد کودکان بسیاری به دلیل برگزاری آنلاین جشنواره درگیر آن شوند. تا سال گذشته کودکان اصفهان و تعداد محدودی از شهرهای دیگر مخاطبان ما بودند، اما امسال این اتفاق در تمام اقصی نقاط کشور از دورترین تا نزدیک‌ترین روستاها مخاطب ما شدند. دوست دارم فیلم را به شکل آنلاین اکران کنم، اما چون پروانه بلند داستانی داریم، در وی‌او‌دی و تلویزیون امکان نمایش داریم. امیدوارم شرایط به نحوی پیش برود که بتوانیم اکران آنلاین نیز داشته باشیم چون فیلم پتانسیل انجام این کار را دارد.

او در خاتمه درباره سایر فعالیت‌های خود گفت: برای اواخر یا اوایل سال، پیش‌تولید فیلم سینمایی "1542" را آغاز و اردیبهشت‌ماه آن را کلید می‌زنم. موضوع فیلم درباره یک نوجوان و اتفاقی تاریخی در دهه 40 است که کمتر به آن پرداخته شده است.

علاوه بر آن، این روزها نیز مشغول پیش‌تولید فیلم ویدئویی "شکم پهلو" هستم. قصه نوجوانی است که شرایط کرونا باعث اضافه‌وزن او شده است و دغدغه بازگشت به وزن سابق خود را دارد و در عذاب است. مهران رجبی بازیگر اصلی ماست و محمدرضا شیرخانلو نیز بازیگر نقش نوجوان ما را بر عهده دارد.