سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: محمدرضا قلیچ‌خانی مترجم، با این توضیح که کتاب "پاچیرتا" را ترجمه کرده و در انتشارات چترنگ در دست چاپ دارد به هنرآنلاین گفت: این اثر نوشته دژوو کاستولانی نویسنده معاصر مجارستانی است. رمان در مورد دختری است که مقداری معلولیت دارد. پدر و مادرش ضمن این که او را دوست دارند ناخودآگاه می‌خواهند که نباشد چون وجود دختر باعث آزار و اذیت آن‌هاست. دختر با قطار به سفر می‌رود و دچار سانحه‌ای می‌شود.

او که مشغول ترجمه رمان چهار جلدی "مهاجران" نوشته ویلهلم موبَری است، ادامه داد: موبَری نویسنده بیش از سی رمان، داستان و نمایشنامه یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان سوئد در قرن بیستم است. ماندگارترین اثر او مجموعه چهار جلدی "مهاجران" است که در آن غم‌ها و شادی‌های سوئدی‌های پیشگامی را که در قرن نوزدهم خانه و کاشانه‌شان را ترک و به آمریکا مهاجرت کردند به تصویر می‌کشد. موبَری در این شاهکار مخاطب را با کارل اُسکار، کریستینا نیلسون، سه فرزندشان و گروه زیادی که عزم‌شان را جزم کرده‌اند تا خود را از دست فقر، ظلم و جور کلیسا و فشارهای اجتماعی موجود در استان اسمولاند سوئد نجات دهند، آشنا می‌کند. به عنوان نمونه، خانواده نیلسون مزرعه کوچک و سنگلاخی را که قادر به تامین زندگی‌شان نیست ترک می‌کنند. دانیل آندریاسون به دنبال آزادی‌های دینی برای خود، همسر و چهار فرزندش است. برادر کارل اسکار، رابرت، به همراه دوستش، آروید پتشون، از دست کارگری در مزارع بی‌حاصل فرار می‌کنند. هفته‌ها طول می‌کشد تا همگی با کشتی‌های زهوار دررفته و رنج و مشکلات بسیار خودشان را به نیویورک برسانند.

قلیچ‌خانی افزود: در سال 1971 بر اساس دوجلد اول این رمان فیلمی ساخته شد و ادامه همین فیلم براساس دو جلد دوم در سال 1972 تولید شد. پس از آن هم چند سریال تلویزیونی براساس آن ساخته شده است. مجموعه چهار جلدی "مهاجران" شاخص‌ترین رمان ادبیات کلاسیک سوئد محسوب می‌شود. انتشارات روزنه ناشر این مجموعه است.

او هم‌چنین قرارداد نشر کتابی را با انتشارات چترنگ بسته که هنوز ترجمه آن را شروع نکرده است. رمانی از یک نویسنده آرژانتینی علاقه‌مند به بورخس که در مورد این نویسنده نوشته است.

به گفته او، چاپ دوم کتاب "قصر گریپسهلم" نوشته کورت توخولسکی توسط انتشارات افراز و چاپ مجدد دو رمان "مزرعه حیوانات" و "1984" اثر جورج اورول از سوی انتشارات ناژ امسال به بازار کتاب عرضه شدند.