احمد حسینی، سرپرست گروه موسیقی آوای کتول در گفتگو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین درباره موسیقی مقامی گفت: موسیقی مقامی موسیقی مناطق و نواحی مختلف ایران است و مقام به معنی تعریف ملودیهای کوتاه محلی است همچنین فرق موسیقی مقامی با موسیقی دستگاهی در این است موسیقی مقامی در بین اقوام مختلف رواج دارد و هر قوم با هر گویشی داراری مقام های متفاوتی است.

سرپرست گروه موسیقی آوای کتول در ادامه با اشاره به اینکه مخاطبان به موسیقی مقامی توجه نمی کنند،گفت: به طور کلی مسئولان برای به ثمر رسیدن موسیقی مقامی بسیار تلاش می کنند اما چون مخاطبان به این نوع موسیقی بی اهمیت هستند به همین دلیل تلاش های مسئولان و هنرمندان این نوع موسیقی به ثمر نمی رسد.

وی در ادامه گفت: موسیقی مقامی بسیار متنوع است اما به دلیل بی توجهی مورد بی مهری قرار گرفته است، همچنین هنرمندان برای ارائه موسیقی مقامی برنامه ریزی جدی ندارند؛ به همین دلیل موسیقی های غیر ایرانی جایگزین موسیقی های اصیل شده است.

احمد حسینی با اشاره به اینکه جشنواره موسیقی نواحی نقطه مهمی در به ثمر رسیدن این موسیقی است، خاطرنشان کرد: جشنواره نواحی در پرورش موسیقی مقامی نقش بسزایی داشته است و سبب شده است تا هنرمندان بیشتر از قبل به این حوزه توجه کنند، همچنین این جشنواره ها اگر در طول سال چندین بار برگزار شود و تداوم داشته باشد به طور حتم شاهد شکوفایی موسیقی مقامی خواهیم بود.

سرپرست گروه موسیقی آوای کتول در این باره افزود: این جشنواره ها زمانی مفید است که هنرمندان خلاقیت و هنر خود را به معرض نمایش بگذارند، همچنین یک اطلاع رسانی وسیعی در جهت پیشبرد بهتر و مفید تر موسیقی مقامی باید انجام شود.به طور کلی آسیب های جدی و جبران ناپذیری به موسیقی مقامی ما که یک موسیقی جدی است وارد شده است.

وی تاکید کرد: تاکید همه هنرمندان بر موسیقی مقامی است؛ زیرا موسیقی مقامی ریشه در گذشته های ما دارد و ما باید این اصالت را زنده و پایدار نگه داریم.

احمد حسینی درباره موسیقی مقامی منطقه گلستان گفت: موسیقی مقامی گلستان دارای چند بخش است که بخش اول موسیقی بی کلام است که شامل حکایت ها و روایات داستانی است که این روایات براساس حماسه ها، داستان عاشقانه یا دردو رنج مردم شکل گرفته است. نام بعضی از این مقام ها ورساقی، زارنجی، غریب، یارخدیجه، اسماعیل خوانی، شتر ناز و ... است.

سرپرست گروه موسیقی آوای کتول افزود: دومین بخش موسیقی مقامی گلستان در باره موسیقی های مراسمی و جشن ها و بخش سوم برای آوازها و دارای سه مقام راست مقام ها، هرایی ها، کله کش ها است.همچنین بخش های دیگر موسیقی مقامی به منظومه ها از جمله عباس تالش، آقارسول و ... اختصاص دارد.

پایان پیام/46