سرویس سینمایی هنرآنلاین: انیو موریکونه آهنگساز تحسین‌شده و پرکار ایتالیایی روز دوشنبه در رم از دنیا رفت. او 91 ساله بود.

رویترز گزارش داد که آهنگساز افسانه‌ای هفته پیش بر اثر زمین خوردن، دچار شکستن استخوان ران شد.

موریکونه در دوران کاری طولانی خود که بیش از 50 سال ادامه داشت، موسیقی متن بیش از 500 فیلم سینمایی و تلویزیونی را ساخت و بیش از همه به خاطر ساخت موسیقی وسترن‌های اسپاگتی سرجیو لئونه کارگردان ایتالیایی شامل "به خاطر یک مشت دلار"، "به خاطر چند دلار بیشتر"، "خوب، بد، زشت" و "روزی روزگاری در غرب" شهرت داشت.

او در سال 2016 برای کار خود در فیلم "هشت نفرت‌انگیز" به کارگردانی کوئنتین تارانتینو جوایز اسکار و گلدن گلوب را دریافت کرد. "هشت نفرت‌انگیز" اولین همکاری او با تارانتینو و اولین موسیقی او برای یک فیلم وسترن بعد از 40 سال بود.

موریکونه در 2006 نیز یک جایزه اسکار افتخاری از آکادمی علوم و هنرهای سینمایی دریافت کرد.

موریکونه پیش از آن نیز برای فیلم‌های "روزهای بهشت" به کارگردانی ترنس مالیک، "مأموریت مذهبی" به کارگردانی رولاند جافی، "تسخیرناپذیران" به کارگردانی برایان دی پالما، "باگزی" به کارگردانی بری لوینسن و "مالنا" به کارگردانی جوزپه تورناتوره نامزد اسکار شد.

"نبرد الجزیره" (جیلو پونته کوروو)، "1900" (برناردو برتولوچی)، "سینما پارادیزو" (تورناتوره)، "حرفه‌ای" (لوک بسون)، "روزی روزگاری در آمریکا" (لئونه)، "دیوانه‌وار" (رومن پولانسکی)، "گرگ" (مایک نیکولز) و "لولیتا" (آدریان لین) از دیگر ساخته‌های موریکونه است.

موریکونه متولد 1928 در رم بود. او از کودکی ترومپت می‌نواخت و در کنسرواتوار معروف سانتا چچیلیا زیر نظر گوفردو پتراسی آهنگساز آموزش دید. هرچند در ابتدا ترجیح می‌داد برای سالن‌های کنسرت موسیقی بسازد، اما برای گذران زندگی از اواخر دهه 1950 شروع به آهنگسازی و تنظیم قطعات برای خواننده‌های پاپ کرد. قطعه پاپ "Se Telefonando" یکی از موفق‌ترین آهنگ‌های ایتالیا در اواسط دهه 1960 بود.

شروع کار او در حوزه آهنگسازی فیلم در 1961 با فیلم "فدرال" بود. فیلم‌های لئونه در دهه 1960 – به‌ویژه "مرد بدون نام" بازی کلینت ایستوود در سه‌گانه وسترن لئونه که از 1964 با "به خاطر یک مشت دلار" شروع شد – آینده او در دنیای سینما را تضمین کرد، هرچند در سال‌های بعد به‌دفعات به مصاحبه‌کننده‌ها یادآوری می‌کرد در همه ژانرها و نه‌فقط وسترن کار کرده است.

تارانتینو از قطعه‌های موریکونه در چند فیلم خود ازجمله "بیل را بکش"، "لعنتی‌های بی‌آبرو" و "جانگو رها شده" استفاده کرد و موریکونه قطعه "Ancora Qui" را به‌طور اختصاصی برای "جانگو رها شده" ساخت.

در تمام این سال‌ها هنرمندان در هر ژانر موسیقی به موریکونه ادای احترام کرده‌اند، ازجمله یو-یو ما نوازنده ویولنسل آمریکایی چینی‌تبار در آلبوم پرفروش خود در سال 2004 و خواننده‌ها و گروه‌های معروف چون آندریا بوچلی، متالیکا، بروس اسپرینگستین، راجر واترز و سلین دیون در آلبوم "ما همه انیو موریکونه را دوست داریم" که در 2007 منتشر شد.

تخمین زده شده که تاکنون بیش از 50 میلیون نسخه از آلبوم‌های موریکونه در دنیا به فروش رسیده است. او به‌جز اسکار افتخاری، هفت بار برنده جایزه داوید دی دوناتلو ایتالیا، یک جایزه گلدن گلوب دیگر برای "افسانه 1900" (تورناتوره)، یک جایزه گرمی و یک جایزه بفتا برای "تسخیرناپذیران" و جایزه یک عمر دستاورد جامعه موسیقی فیلم شد.

موریکونه در سال‌های اخیر در سراسر دنیا کنسرت‌هایی را بر مبنای موسیقی خود رهبری کرد.

10 موسیقی فیلم‌ برتر موریکونه را می‌توانید در این ویدیو گوش دهید.