سرویس سینمایی هنرآنلاین: یک روز پس از درگذشت عرفان خان بازیگر تحسین‌شده هندی، ریشی کاپور یکی دیگر از ستاره‌های سینمای این کشور از دنیا رفت.

کاپور بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده سرشناس بالیوود که چهار دهه در سینمای هند فعال بود و میان نزدیکانش به چینتو شهرت داشت، پنجشنبه 30 آوریل در سن 67 سالگی به دلیل عوارض بیماری سرطان در بیمارستانی در شهر بمبئی درگذشت.

ریشی کاپور دومین فرزند پسر راج کاپور فوق ستاره سینمای هند بود. او از کودکی و با فیلم مشهور "آقای 420" ساخته پدرش پا به عرصه دنیای سرگرمی‌سازی و سینما گذاشت. راج کاپور در "اسم من دلقک" نقش بلندتری به ریشی داد و در سال 1973 با فیلم جوان‌پسند "بابی" او را یک‌شبه به شهرت رساند. راج کاپور در این فیلم دو چهره نوظهور را به‌عنوان نقش اصلی به دنیای سینما معرفی کرد: ریشی و دیمپل کاپادیا.

ریشی در سال‌های بعد به حضور در سینمای هند ادامه داد. از فیلم‌های مشهور او در دوران جوانی‌ می‌توان به "امر اکبر آنتونی" ساخته منموهان دسایی، "دروغ‌گوی بزرگ" ساخته راوی تاندن، "چاندنی" ساخته یاش چوپرا و "ملکه مارها" ساخته هارمش مالهوترا اشاره کرد. او معمولاً نقش جوانان عاشق‌پیشه و زیرک را در فیلم‌ها ایفا می‌کرد. نقشی که با "بابی" برای نخستین بار ایفایش کرد.

rishi kapoor

او که در دهه 1970 ستاره فیلم‌های کمدی و عاشقانه بود، با آمیتاب باچان دیگر ستاره هندی در چند فیلم خاطره‌انگیز هم‌بازی شد: "امر اکبر آنتونی" و "باربر" ساخته منموهان دسایی.

ریشی در سال‌های اخیر به نقش‌های مکمل رو آورد و در فیلم‌هایی چون "مسیر آتش" ساخته کاران مالهوترا، "ملک" ساخته آنوبهاو سین‌ها، "دانش‌آموز سال" ساخته کارن جوهر، "عشق امروز" ساخته امتیاز علی و"کاپور و پسران" ساخته شاکون باترا بازی کرد. او در سال 1999 پشت دوربین رفت و فیلم "بیا، لطفاً برگرد" را با نقش‌آفرینی آیشواریا رای ساخت.

از فیلم‌های متأخر او در مقام بازیگر می‌توان به "102 سالگی پایان نیست" ساخته اومش شوکلا و "برنج راجما" ساخته لینا یاداو تولید نتفلیکس اشاره کرد.

آخرین فیلم او "جسم" ساخته جیتو جوزف در سال جاری میلادی بر اساس یک فیلم اسپانیایی ساخته شد. کاپور با وجود شرایط جسمانی نه‌چندان مساعد تصمیم داشت کنار دیپیکا پادوکن در بازسازی فیلم "کارآموز" با بازی رابرت دنیرو و آن هاتاوی نقش‌آفرینی کند.

ریشی کاپور چهارم دسامبر 1952 در شهر بمبئی (نام کنونی مومبایی) در خانواده‌ای سینمایی و پنجابی متولد شد. پدرش راج کاپور و پدربزرگش پریتویراج کاپور از چهره‌های شناخته‌شده بازیگری بودند. ریشی کاپور با نیتو سینگ هم‌بازی‌ او در 12 فیلم ازدواج کرد. نیتو سینگ پس از ازدواج بازیگری را کنار گذاشت. رانبیر کاپور پسر ریشی و نیتو سینگ یکی از بازیگران جوان سینمای هند است.

عامر خان همبازی ریشی کاپور در فیلم "فنا" پس از شنیدن خبر فوت او نوشت: ما یکی از بزرگان را امروز از دست دادیم؛ بازیگری جذاب، انسانی شگفت‌انگیز و صد درصد فرزند سینما. برای تمام لذت‌هایی که به زندگی ما آوردی، ممنونیم. به خاطر انسانیت و بازیگری که بودی، از شما متشکریم. دل ما برای شما بدجوری تنگ خواهد شد.

ارغوان اشتری