سرویس سینمایی هنرآنلاین: ایان هولم بازیگر بریتانیایی که به‌عنوان یک بازیگر شکسپیری آموزش دید و برای تماشاگران با سری فیلم‌های "ارباب حلقه‌ها" و "هابیت" همین‌طور فیلم‌های "ارابه‌های آتش" و "بیگانه" آشنا بود، جمعه 19 ژوئن بر اثر عوارض ناشی از بیماری پارکینسن از دنیا رفت. او 88 ساله بود.

مدیر برنامه‌های او در پیامی به نشریه بریتانیایی گاردین گفت: با نهایت تأسف اعلام می‌کنم که‌ ایان هولم بازیگر و دارنده نشان فرمانده رتبه امپراتوری بریتانیا جمعه صبح در 88 سالگی از دنیا رفت. او در آرامش و در کنار خانواده‌اش در بیمارستان درگذشت.

هولم متولد 1931 در اسکس در انگلستان و دانش‌آموخته آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک بود. او از اواخر دهه 1950 روی صحنه می‌رفت و در 1968 با اقتباس سینمایی از نمایشنامه "رؤیای شبی نیمه تابستان" وارد دنیای سینما شد.

او در 1981 برای بازی در نقش یک مربی المپیک در فیلم موفق "ارابه‌های آتش" نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل شد و برای کار خود در این فیلم از جشنواره کن جایزه گرفت. هولم در سه‌گانه‌های سینمایی "ارباب حلقه‌ها" و "هابیت" در نقش بیلبو بگینز ظاهر شد.

یکی از به‌یادماندنی‌ترین نقش‌آفرینی‌های او، اش، یک اندرویدِ دچار اختلالات کارکردی در فیلم "بیگانه" به کارگردانی ریدلی اسکات است. از دیگر کارهای درخور توجه او دو فیلم "راهزنان زمان" (در نقش ناپلئون) و "برزیل" به کارگردانی تری گیلیام، "جنون شاه جرج"، "عنصر پنجم" لوک بسون و "آینده خوشایند" آتوم اگویان است.    

"آه! چه جنگ دلنشینی" و "وینستن جوان" به کارگردانی ریچارد آتن بورو، "زنی دیگر" وودی آلن، "هنری پنجم" و "فرانکنشتین مری شلی" کنت برانا، "هملت" فرانکو زفیرلی، "ناهار عریان" دیوید کراننبرگ، "کافکا" استیون سودربرگ و "شب منهتن" سیدنی لومت از دیگر فیلم‌های اوست. هولم در تلویزیون بریتانیا نیز حضوری فعال داشت و دو بار نامزد دریافت جایزه امی شد.

او در 1998 به خاطر خدمات خود به دنیای هنر از ملکه الیزابت دوم نشان فرمانده رتبه امپراتوری بریتانیا را دریافت کرد.