به گزارش هنر آنلاین ، تراب محمدی در مورد همایش بزرگداشت مشروطه گفت: برگزاری همایش مشروطه به منظور پاسداشت این جنبش ملی و مذهبی مردم استان، پس از پایان ماه مبارک رمضان در تبریز با حضور مردم، گردشگران و مسئولان توام با برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری برگزار می‌شود .

وی با اشاره به نهضت مشروطه و نقش تبریز در بروز این واقعه تاریخی گفت : نهضت مشروطه اتفاقی است که در اواخر دوران قاجار در ایران روی داد و روند حکومت را که تا پیش از آن بر اساس تفکر فردی و استبدادی و سلطه پادشاه بر کشور حاکم بود، به روندی قانونی تبدیل کرد .

محمدی ادامه داد: نهضت مشروطیت از این جهت که باعث کاهش قدرت استبدادی پادشاه شد، جایگاه ویژه‌ای در تاریخ سیاسی معاصر ایران دارد چراکه توانست پایه‌های این قدرت مطلق و بی‌پایان شاه را که هیچ چیز خارج از اراده او انجام پذیر نبود و خواست و اراده مردم هیچ جایگاهی نداشت، فرو ریزد .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یادآور شد: در آن سال‌ها که ظلم و جور و از هم گسیختگی جامعه ایرانی را فرا گرفته بود ، مردم تبریز براساس رسالت دینی ، ملی و مذهبی خود، مبارزه‌ای را ضد استبداد آغاز کرد که در آن مفاهیم ملی و حتی فراملی چون آزادی‌خواهی ، عدالت‌طلبی، ستم‌سوزی، دیکتاتورستیزی حرف اول و آخر مبارزان بود .

محمدی خاطرنشان کرد: نهضت مشروطه که به گواه تاریخ ریشه آن در تبریز رشد کرد و به سایر نقاط کشور گسترش یافت، نه تنها طیف روشنفکر بلکه دهقانان، پیشه وران، کارگران، بازرگانان، تجار، روزنامه‌نگاران و طبقه میانی و متوسط جامعه را نیز پشت سر خود داشت .

وی با بیان اینکه مردم تبریز با هدایت و راهنمایی‌های علما و روحانیون این دوره از تاریخ را به دورانی طلایی برای آذربایجان‌‌شرقی و ایران تبدیل کردند، اظهار کرد: خانه موزه مشروطیت تبریز به عنوان روایتگر این دوران پر افتخار سال‌هاست که راه‌اندازی شده و رشادت‌ها و دلاورمردی‌های بزرگان این جنبش را در معرض دید همگان قرار داده است .

محمدی تصریح کرد: خانه حاج مهدی کوزه‌کنانی پس از مرمت و تجهیز طبقه اول که شامل تالار اصلی و اتاقهای گوشواره‌ای است، با نمایش اسناد و مدارکی از دوران پر فراز و نشیب انقلاب مشروطه با عنوان موزه آغاز به کار کرد .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: از مهمترین اموال ارائه شده در این موزه می‌توان فرش مشروطه، اسلحه کمری ستارخان، لوازم شخصی سران انقلاب و دیگر اسناد و مدارک اهدایی مرتبط با انقلاب مشروطه را نام برد .

محمدی با تاکید بر لزوم بزرگداشت همه ساله این نهضت و جشن گرفتن این رویداد عظیم تاریخی، یادآور شد: تبریز نقش تاثیرگذار و تعیین کننده خود در بسترسازی، تداوم و به مقصد رساندن نهضت مشروطیت را به نهایت مطلوب ایفا کرد و نام خود را همچون دیگر عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و اقتصادی نه تنها در تاریخ ایران بلکه در جهان نیز به ثبت رساند .

انتهای پیام