سرویس تئاتر هنرآنلاین، علی صلاحی بازیگر و مدرس بازیگری تئاتر و سینما که این روزها در حال برگزاری وبینارهای بازیگری در فضای مجازی است، درباره این اقدام گفت: اواخر بهمن‌ماه زمانی‌که به دلیل شیوع کرونا ویروس وضعیت قرنطینه اعلام شد، به این فکر افتادم که در پی تعطیلی کلاس‌های آموزشی چه اتفاق برای هنرجویان و دانشجویان و همینطور اساتید خواهد افتاد. ابتدا فعالیت مجازی خود را آغاز کردم و از طریق صفحه اینستاگرام خود به معرفی کتاب، فیلم و سریال پرداختم و در ادامه، مطالب آموزشی در حیطه بازیگری از جمله رویکردم به کارگردان‌های مهم تاریخ سینما و همچنین نقدونظراتم درباره بازیگری را از این طریق منتشر کردم.

او در ادامه افزود: به نظرم آمد که در این شرایط باید برای افرادی که در خانه هستند، تولید محتوا کنم و براین اساس به این موضوع فکر کردم که این امکان وجود دارد تا بخشی از کلاس‌های آموزشی را به صورت مجازی برگزار کنم. سپس با یکی از دوستان که متخصص فضای مجازی است مذاکراتی داشتم و او پیشنهاد برگزاری وبینار (سمینار در فضای مجازی) را مطرح کرد تا از این طریق به هنرجویان آموزش بازیگری داده، فیلم‌هایی را منتشر کنم و نقد و نظراتی را به آن‌ها ارائه کنم و بنابراین به کمک دوستان شروع به تولید محتوا کردیم.

این بازیگر با بیان اینکه نخستین وبینار، 28 اسفندماه برگزار شد، عنوان کرد: از آنجا که معتقدم که ماندن و در انتظار سپری کردن، اتفاقی را رقم نخواهد زد و باید اقدامی صورت گیرد. بنابراین شروع این حرکت برایم بسیار هیجان‌انگیز بود و کاری را که مدنظر داشتم، انجام دادم.

او همچنین اضافه کرد: تاکنون چهار وبینار آموزش بازیگری را برگزار کرده‌ام و چهاردهم اردیبهشت ماه ساعت 20 پنجمین وبینار برگزار خواهد شد و هر کلاس آموزشی حدود سه ساعت و نیم تا چهار ساعت از طریق لایو اینستاگرام تشکیل خواهد شد. پیش از وبینار برای هنرجویان متنی که قصه دارد همراه با دستورات متن ارسال می‌شود که در طی دستور متن به هنرجویان گفته می‌شود که کاراکترها باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند و چه کارهایی باید بر روی آن انجام شود. سپس تمریناتی از سوی هنرجویان انجام می‌شود و ویدئویی در مدت زمان اعلام شده تهیه می‌شود و در زمان مشخص شده در لایو ایستاگرام پخش شده و توضیحات کارشناسی و تخصصی در این وبینار ارائه می‌شود.

صلاحی ضمن اشاره به اینکه می‌توانم عنوان کنم برگزاری کلاس‎های آنلاین برایم بهتر از کلاس‌های حضوری بوده است، اظهار کرد: چراکه این امکان وجود دارد چندین و چند بار فیلم‌های دریافتی را مشاهده کنم و پس از آن نکاتی را یادداشت کرده و برخی از نکات که جنبه عمومی دارد را به صورت جمعی و آن‌هایی که بُعد فردی دارد را به شخص موردنظر متذکر شوم. مباحث جدید آموزشی را به شکل فیلم و نشانگان به هنرجویان ارائه می‌کنم و سوالات را نیز از طریق دایرکت اینستاگرام پاسخ می‌دهم.

این مدرس بازیگری با بیان اینکه علاقمندان به شرکت در پنجمین وبینار بازیگری اکنون امکان ثبت نام به این منظور را دارند، یادآور شد: لزومی ندارد که علاقمندان به منظور ثبت‌نام در این کلاس‌ها در گذشته دوره بازیگری را گذرانده باشند. نکته‌ای را در آموزش بازیگری همواره مدنظرم دارم و آن این است که به هیچ وجه هنرجویی را با هنرجوی دیگر مقایسه نکنم، چراکه معتقدم هر شخصی توانایی‌های خود را دارد و باید آن توانایی را تقویت کنم و هرکس باید مهر و امضای خود را پرورش دهد، نه اینکه با بازیگران دیگر مقایسه شود و شبیه آن هنرمند شود. هر یک از ما باید تجربه کنیم تا به موقعیت ایده‌آل دست یابیم. از هنرجویان می‌خواهم که از اشتباهات‌ خود هراس نداشته باشند، چون اشتباهات آن‌ها، مرا بیشتر در امر تدریس کمک می‌کند. همچنین فرم‌هایی در اختیار هنرجویان قرار گرفته است تا بتوانند بازخورد خود را منتقل کنند تا مشکلات حل و رفع شود.

صلاحی در پاسخ به این سوال که سرعت اینترنت تا چه اندازه سد راه آموزش شماست، اظهار کرد: در طول برگزاری کلاس‌ها به دلیل سرعت پایین اینترنت گاهی ارتباطم با هنرجویان دچار اختلال می‌شود اما از آن‌جا که لایو اینستاگرام به مدت بیست و چهار ساعت در صفحه باقی می‌ماند، هنرجویان امکان آن را دارند که مجدد آموزش‌ها را در این مدت زمان ببینند. در صورتی‌که هنرجویی به دلیل شرایط فوق اضطراری امکان آن را نداشته باشد که در ساعت درنظر گرفته شده در کلاس آنلاین حضور داشته باشد، فیلم آن جلسه در اختیارش قرار خواهد گرفت.  

او در پاسخ به برخی از انتقادات هنرمندان درباره برگزاری کلاس‌های آنلاین بازیگری عنوان کرد: با حفظ احترام به دوستان و عزیزان خواهشمندم تا اساتید این ماجرا را جدی بگیرند. مثالی ساده را از دیدگاه خود مطرح می‌کنم؛ فرض کنید یک صفحه اینستاگرام ده هزار دنبال‌کننده دارد زمانی‌که در این صفحه پستی منتشر می‌شود شاید این پست بین هزار هشتصد تا دو هزار نفر بازدیدکننده داشته باشد. آیا ما باید این تعداد را نادیده بگیریم؟ این نفرات به اندازه 4 برابر ظرفیت یک سالن نمایش یا فیلم است! این مثال ساده مرا به این نتیجه می‌رساند که برای این تعداد مخاطب اهمیت قائل شوم و برای‌شان تولید محتوا کنم.

علی صلاحی در ادامه گفت: برخی نسبت به فضای مجازی گارد دارند و معتقدند که این فضا مخل آرامش است اما سوالی از این عده دارم و آن این است که من به عنوان متخصص رشته بازیگری نمی‌توانم از این طریق محتوایی تولید و ارائه کنم؟ این امکان وجود ندارد که در این فضا که تعداد کثیری انسان با اندیشه‌های متفاوت وجود دارد، به سمتی صحیح و درست سوق داده شوند؟ از این هم که بگذریم به نظرم باید فضای مجازی را جدی بگیریم و خوراک‌هایی برای این فضا تهیه و تولید کنیم. کشورهای دیگر مدت زمان طولانی است که دارای تئاتر مجازی هستند و ما نیز باید این امر را جدی بگیریم و از این طریق هم در کنار تئاتر و آموزش حضوری، برای مخاطبان تولید محتوا کنیم. نباید احساس خطر کنیم و باید به دنبال مسیر صحیح آن باشیم.

این بازیگر در ادامه اضافه کرد: نکته مهم این است که زمانی‌که آغاز به برگزاری وبینار کردم با موضوعی مواجه شدم و آن اینکه هفتاد درصد شرکت‌کنندگان در این کلاس‌های ساکن شهرستان‌ها هستند. طی پیام‌هایی که از آن‌ها دریافت کردم عنوان کردند که درخواست دارند این نوع آموزش ادامه‌دار باشد چراکه آن‌ها در شهرستان محل سکونت از آن محرومند و در مضیقه قرار دارند. بنابراین زمانی‌که تقاضا وجود دارد باید تفکری برای پاسخ به آن ‌صورت گیرد. در شهرستان‌ها بسیاری از علاقمندان به بازیگری امکانات لازم به این منظور را ندارند در صورتی‌که اگر امروزه نگاهی به لیست بازیگران تئاتر و سینما، بیاندازیم متوجه این استعدادها خواهیم شد.

علی صلاحی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: پیشنهادم این است تا با عجله نسبت به برگزاری کلاس‌های آنلاین قضاوت نکنیم، باید اجازه دهیم تا اتفاق بیفتد و بتوانیم باگ‌ها و مشکلات آن را برطرف کنیم. از پیشکسوتان و کاربلدان این رشته می‌خواهم این کار را انجام دهند و همچنین موسسات آموزشی نیز اقدام به برگزاری کلاس‌های آنلاین کنند. خواهش‌ام این است تا دست به دست هم دهیم و این اقدام را پیش ببریم و نباید در برابر آن گارد بگیریم.