سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "مرد فیل نما" نوشته برنارد پامرنس با ترجمه احسان کرم ویسی و کارگردانی امید عزیزی از 16 بهمن ماه ساعت 19 در تئاتر گندم روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی علی برقبانی، آرش باغانی، مجید تیزرو، امیر عبادی، فاطمه آزادی، آرش همتی، افشین میرزاخانی، معصومه ابراهیم‌زاده، صدیقه رئیسی، مریم هاشم‌زاده، مهرداد صفایی، امیرحسین محمدپور و امید درویش‌زاده هستند. این اثر برنده بهترین نمایشنامه از جشنواره تونی بزرگترین جشنواره بین‌المللی رقابتی تئاتر است و برای اولین بار در ایران ترجمه و در تماشاخانه گندم اجرا می‌شود.

امید عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره موضوع و مضمون نمایش "مرد فیل‌نما" گفت: این نمایش درباره زندگی فردی بنام جان مریک است که مادرش او را به دلیل ظاهر ترسناک‌اش به نوانخانه می‌‌سپارد. هر چه سن او بالاتر می‌رود ظاهرش ترسناک‌تر و عجیب‌تر می‌شود. به دلیل چهره‌ای که دارد کسی حاضر نمی‌شود به او کار بدهد تا در نهایت صاحب یک سیرک او را می‌پذیرد. از آن پس جان مریک به عنوان مرد فیل‌نما به مردم نشان داده می‌شود و مردم برای دیدن فردی که چهره‌ای فیل مانند دارد به صاحب سیرک پول می‌دهند. جان مریک یک معلول است که مورد سواستفاده مردی بنام تام راس قرار گرفته است. جان سال‌ها این وضع را تحمل می‌کند و به ناامیدی از بهتر شدن اوضاع می‌رسد. او به خاطر بیماری نادر سندروم پروتئوس حالش روز به روز بدتر می‌شود تا اینکه فردی بنام دکتر تریوز او را در سیرک می‌بیند و به یاریش می‌شتابد.

او ضمن اشاره به اینکه نمایشنامه "مرد فیل‌نما" برنده جایزه تونی است که این جایزه معادل اسکار در سینماست، عنوان کرد: این  اولین بار است که این اثر در ایران اجرا می‌شود اما فارغ از تمام وجوهات تکنیکی، من قصد داشتم صدای کسانی که در جامعه زیر فشار نظام سرمایه‌داری له می‌شوند را به گوش مخاطبان برسانم. این نمایش فریاد حقوق بشر است و اینکه چون فردی شبیه به دیگران نیست و معلولیتی دارد، دچار چنین فرجام دردناکی می‌شود. البته معلولیت یک نماد ‌است‌. نماد انسان‌هایی که در جامعه حق و حقوق‌شان نادیده گرفته شده است. جان با تمام وجود فریاد می‌زند که انسان است. او از این رو که انسان است برای خود حق قائل می‌شود با این وجود که می‌داند ظاهری متفاوت دارد. بیوگرافی از زندگی جان مریک دستمایه اصلی این نمایش است. نمایش "مرد فیل‌نما" ملودرامی مملو از احساس با فضای کمیک از یک ماه آخر زندگی جان مریک است. حقوق بشر و امید که در داستان زندگی جان وجود دارد؛ دو موضوع بسیار با اهمیت در دنیای امروز است که متاسفانه در حال از دست دادن هر دوی آن‌ها در بعضی نقاط جهان هستیم.

این کارگردان جوان درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "مرد فیل‌نما" گفت: سبک اجرایی نمایش روان و رئالیسم است. سعی کردیم تا مخاطب از همان ابتدا با قصه هم‌آوا شود و با قراردادهای نمایشی، از همان ابتدا با مخاطب صادقانه برخورد کردیم. ما اجازه دادیم تا تماشاگر از ذهنش استفاده کند به همین دلیل بازیگر جان مریک را گریم نکردیم. این موضوع باعث می‌شود تا مخاطب نمایش، بصورت ذهنی او را تجسم کند و به این شکل درگیر نمایش می‌شود و ناخودآگاه ارتباط بیشتری با جان مریک برقرار می‌کند.

عزیزی با بیان اینکه حدود سه سال زحمت کشیدم تا دراماتورژی خوبی ارایه داده شود، اظهار کرد: با توجه به شرایط نامناسب مالی بازیگران دیگر مانند گذشته زمان زیادی برای تمرین نمی‌گذارند اما با این وجود تمرینات این نمایش حدود دو ماه با حضور اعضای گروه که از بازیگران قدیمی تئاتر هستند به طول انجامید و خوشبختانه تاکنون بازخوردهای خوبی از سوی تماشاگران دریافت کردیم.

او درباره میران وفاداری‌اش در اجرا به نمایشنامه اصلی یادآور شد: متن دستخوش تغییراتی قرار گرفت و باتوجه به ذائقه مخاطب ایرانی و ممیزی‌های موجود، کمی تغییرات بدیهی است اما روال قصه تغییری نکرده است. اعتماد ما به متن و ترجمه خوب احسان کرم ویسی باعث شد تا حد زیادی به نمایشنامه اصلی وفادار باشیم.  

امید عزیزی درباره طراحی صحنه این نمایش گفت: دو فضای سیرک و مطب پزشک، دو صحنه این نمایش هستند. بیشتر زمان نمایش در مطب دکتر تریوز می‌گذرد به جز زمان‌هایی که جان در سیرک نمایش دارد. صحنه سیرک را به وسیله نورپردازی ساختیم اما سعی کردیم صحنه مطب تا حد ممکن رئال باشد و حداقل وسایل یک مطب در سال ۱۹۰۰ در آن موجود باشد.

کارگردان نمایش "مخمصه" درباره موسیقی نمایش "مرد فیل نما" عنوان کرد: با توجه به این‌که داستان این نمایش در انگلیس سپری می‌شود برای موسیقی کار، ملودی‌هایی انتخاب شد که انگلیسی باشد. آهنگسازی کار را خودم به عهده داشتم و حدود شش ماه برای تحقیق و نوشتن پارتیتورها وقت گذاشتم.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: دستیار کارگردان: مریم هاشم زاده، طراح نور و صدا: عسل حاجی پور، طراح صحنه: علی برقبانی، آهنگساز: امید عزیزی، مدیر صحنه: امیرحسین محمدپور، طراح گریم: آرمان سبزعلی و متین ارجمندی و طراح پوستر و بروشور: پارسا صفائی.

تئاتر گندم واقع در خیابان انقلاب، خیابان نجات الهی (ویلا)، کوچه مراغه، پلاک ۲، طبقه سوم است.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.