سرویس سینمایی هنرآنلاین: واکین فینیکس برای بازی در تریلر روان‌شناختی "جوکر" به کارگردانی تاد فیلیپس جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد جوایز اسکار 2020 را دریافت کرد. برندگان جوایز بامداد دوشنبه به‌وقت ایران در دالبی تیه‌تر در کالیفرنیا معرفی شدند.

بازیگر 45 ساله آمریکایی که در پورتوریکو به دنیا آمد، برای بازی در نقش دلقکِ شاهزاده دنیای جرم، یکی از چهره‌های محبوب فصل جوایز سینمایی در بخش بهترین بازیگر مرد بود و پیش از اسکار جوایز مهمی همچون گلدن گلوب، بفتا و انجمن بازیگران آمریکا را از آن خود کرد.

آنتونیو باندراس برای "رنج و افتخار"، لئوناردو دی‌کاپریو برای "روزی روزگاری در هالیوود"، آدام درایور برای "داستان ازدواج" و جاناتان پرایس برای "دو پاپ"، رقبای فینیکس در بخش اسکار بهترین بازیگر مرد بودند.

او در "جوکر" که داستانش در 1981 روی می‌دهد، نقش آرتور فِلِک یک استندآپ کمدین ناموفق را بازی می‌کند که بعد از تحقیر بین جمع، سر به جنون می‌گذارد، به شخصیت نیست‌انگار و ترسناک جوکر تبدیل می‌شود و در گاتام سیتی یک زندگی مملو از جرم و جنایت و هرج و مرج را در پیش می‌گیرد. جوکر یکی از شخصیت‌های قصه‌های مصور انتشارات دی‌سی است و فیلیپس برداشتی متفاوت از او ارائه می‌دهد.

joker_still_13-_warner_bros._entertainment_publicity-h_2019

"جوکر" اولین بار در دنیا سپتامبر پیش در بخش مسابقه بین‌الملل هفتاد و ششمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد و جایزه شیر طلایی بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کرد. رابرت دنیرو، فرانسس کانروی و برت کالن از دیگر بازیگران این پروژه 55 میلیون دلاری هستند که در دنیا بیش از یک میلیارد دلار فروش داشت.

واکین فینیکس که برادر بزرگش ریور (1993-1970) یکی از بااستعدادترین بازیگران نسل خود بود، اولین بار در 2001 برای فیلم "گلادیاتور" به کارگردانی ریدلی اسکات نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل شد و برای فیلم‌های "سر به‌راه باش" (2006) در نقش جانی کَش و "مرشد" به کارگردانی پل تامس اندرسن نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد بود. "مرشد" جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم ونیز را برای او به همراه داشت.

فینیکس همچنین در 2017 برای "تو هیچ‌وقت واقعاً اینجا نبودی" به کارگردانی لین رمزی جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن را برد. "نشانه‌ها" (2002)، "دهکده" (2004)، "هتل رواندا" (2004) و "او" (2013) از دیگر فیلم‌های اوست.