سرویس سینمایی هنرآنلاین:  فیلم سینمایی "ایرو" به کارگردانی سید هادی محقق این روزها در گروه هنر و تجربه در حال اکران است. فیلم درباره پیرمردی است که به‌تنهایی زندگی می‌کند و در انتظار قصاص فرزندش است و... حمدالله عزیزی، محمدمهدی آذرخش، حسین قزلباش، مهیار ابروان و زین‌العابدین پناهنده در این فیلم که محمد اطبایی پخش‌کننده بین‌المللی آن است، به ایفای نقش می‌پردازند.

سید هادی محقق در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره قصه فیلم "ایرو" گفت: قصه بر اساس یک ایده و قصه واقعی شکل گرفته و روایت شده است. نوع شرایط فیزیکی، جغرافیایی، زمانی و مکانی برای شخصیت این فیلم به رؤیاهای ما نزدیک بود و ما هم سعی کردیم که همه واقعیت‌های این قصه را بی کم و کاست به‌صورت تصویری روایت کنیم، به همین دلیل بسیاری از پلان‌ها کش‌دار است تا دنیای این آدم را که به‌سختی می‌گذرد و زندگی زجرآور او را تصویر کنیم.

 محقق در ادامه گفت: در روایت قصه زندگی این شخصیت، نه چیزی اضافه و نه چیزی کم شده است و فقط دانسته‌ها و یافته‌های خودمان را که قابلیت تصویری شدن داشت، در فیلم به نمایش گذاشته‌ایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مخاطبانی که چنین شرایطی را در زندگی تجربه کرده بودند، اظهار کرد: مخاطبانی که قصه‌ای شبیه به شخصیت اصلی این فیلم داشتند نیز به‌خوبی با او همزادپنداری می‌کردند و با فیلم ارتباط برقرار کردند.

این فیلمساز درباره اکران فیلم خود در گروه هنر و تجربه بیان کرد: من پیش از این هم تجربه اکران فیلم در گروه هنر و تجربه را داشتم و "ایرو" تجربه دوباره من در اکران این گروه محسوب می‌شود. سیاست‌های هنر و تجربه در اکران این دسته از فیلم‌ها و فراهم کردن امکان دیده شدن آن‌ها بسیار خوب است، اما نمی‌دانم چرا آن‌طور که باید از فیلم "ایرو" استقبال نشد.

محقق با بیان این که نوع فیلم در کم مخاطب بودن آن تأثیرگذار است، یادآور شد: تبلیغات فیلم ما نسبت به فیلم‌های دیگر، کمتر بود و فکر می‌کنم این موضوع هم در کم مخاطب شدن فیلم "ایرو" بی‌تأثیر نبوده است، اما همه کسانی که "ایرو" را دیده‌اند، نظر مثبتی نسبت به این فیلم دارند و نقدها و نظرات بسیار مثبتی را نیز تاکنون از مخاطبان این فیلم دریافت کردم.

وی درباره ساخت آثار بعدی خود بیان کرد: من تا زنده باشم، نوع نگاهم به سینما همین است و باز هم آثاری با همین سبک و سیاق خواهم ساخت که مطمئناً در بدنه سینمای تجاری جایی ندارد و در گروه هنر و تجربه قابلیت اکران خواهد داشت.

این فیلمساز، گروه هنر و تجربه را نقطه امیدی برای فیلمسازانی دانست که نگاه ویژه‌ای به سینما دارند و در ادامه یادآور شد: گروه هنر و تجربه جای نگاه واقعی به سینما و دلی است که برای سینما می‌تپد، بنابراین همه کسانی که سینمای واقعی را دنبال می‌کنند در هنر و تجربه آن را خواهند یافت.

کارگردان فیلم "ایرو" با اشاره  به رسالت بزرگ گروه هنر و تجربه اظهار کرد: خیلی از اهداف گروه سینمایی هنر و تجربه، به‌خوبی تشریح نشده است، اما این گروه، رسالت بزرگی را دارد، به این دلیل که به‌تنهایی رسالت سینمای ایران را به دوش می‌کشد. این گروه سینمایی برای فیلمسازان تازه‌کار و دیگر فیلمسازانی که می‌خواهند هنر و تجربه خود را روی پرده سینما بیاورند یک پدیده است، چرا که فرصت دیده شدن را به آن‌ها می‌دهد.

سید هادی محقق در خاتمه درباره ساخت فیلم بعدی خود نیز گفت: قصه‌هایی هست که در حال بررسی آن‌ها هستیم و فکر می‌کنم تا ایام عید به نتیجه قطعی خواهیم رسید.