به گزارش هنرآنلاین، انجمن علمی مرمت دانشگاه تهران در سی و چهارمین نشست خود مروری دارد بر تجارب استفاده مجدد از میراث معماری مدرن با رویکرد فرهنگی که با نگاهی به استودیو فرش فیلم برگزار خواهد شد.

این نشست که با حضور مهندس فاطمه رضایی فخر آستانه؛ تقدیرشده‌ گروه بازسازی جایزه‌ معمار ۹۶ برگزار خواهد شد؛ استودیو فرش فیلم را مورد بررسی قرار می‌دهد

استودیو فرش فیلم، ساختمانی ۳ طبقه ۲ واحدی است که در زمینی به مساحت ۳۵۶ متر مربع و دارای ۶۰۰ متر مربع زیربنا است که در گذشته دارای کاربری مسکونی بوده و در حال حاضر دارای کاربری فرهنگی-سینمایی است. این بنا در خیابان جمال‌زاده‌ جنوبی، کوچه‌ رشتچی، پلاک ۲۶ واقع شده و در سال ۱۳۹۶ مورد تقدیر گروه بازسازی جایزه معمار قرار گرفته است. بازگردانی خانه بستکی به مکانی فرهنگی در مسیر مخالف تفکر کالایی و با ایده‌ مقاومت و پایداری در برابر منطق سرمایه‌داری، مصرف‌گرایی، تخریب منابع و سوداگری ساختمانی شکل گرفته است.

سیر پروژه که در راستای مصرف سنجیده منابع و بازیافت کیفیت‌ها تدوین شده است در طراحی به استراتژی رژیم و پرهیز بدل شد و به تصمیماتی همچون بسنده‌کردن و کم‌ و اضافه‌کردنِ حداقلی منجر شد.

به تشبیهی ساده، در پوست و ظاهر ساختمان و استخوان‌بندی و گوشت آن و ذهنیت بنا، دقت در صرف منابع پیگیری شده است تا تاثیر تصمیمات بر پروژه به عنوان یک کل یکپارچه متعادل شود و ضمن پرهیز از هدردادن منابع ذات مصالح مورد تکریم قرار گیرد وحتی ضعف‌های بصری آنها هم تا جایی که به مسائل فنی ضربه نزند پذیرفته شود.

انجمن علمی مرمت دانشگاه تهران در این نشست که روز یکشنبه، ۱ دی ماه از ساعت ۱۲ تا ۱۳ برگزار خواهد شد؛ قصد دارد به همراه یکی از اصلی‌ترین افراد در پیشبرد طرح، مهندس فاطمه رضایی فخر آستانه با جزئیات بیشتری به سراغ پروژه استودیو فرش فیلم رفته و نقاط قوت و ضعف آن را تحلیل کنند.

علاقمندان می‌توانند برای حضور در این نشست به مرکز قطب علمی فناوری معماری واقع در پردیس هنر‌های زیبا دانشگاه تهران، مراجعه کنند.