طواق سعادتی، سرپرست گروه "خیوه لی" در گفتگو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین درباره موسیقی رمضان گفت: موسیقی رمضان یک موسیقی مذهبی است و به کمک این موسیقی راحت تر می توانیم شکرگزار باشیم؛ زیرا این زبان بیانگر احساسات درونی هر انسانی است.

سرپرست گروه "خیوه لی" در ادامه افزود: ماه رمضان برای همه ما ماه زیبایی ها و پاکی ها است؛ به همین دلیل ترکمن ها در موسیقی رمضان از اشعار مذهبی استفاده و از وجود مقدس ائمه و امام علی(ع) صحبت می کنند.

وی در ادامه گفت:به طور کلی موسیقی رمضان مفهومی معنوی دارد و باید در این موسیقی از آیات و احادیث استفاده شود، مثلا ترکمن‌ها قبل از افطار موسیقی را پخش می کنند که به زبان عربی است و محتوایی عارفانه دارد، همچنین به کمک موسیقی قبل از اذان صبح مردم را برای خوردن سحری بیدار می کنند که در آن قطعه بیشتر از نعمت های خدا و شکرگزاری و سپاس از خدا صحبت شده است.

طواق سعادتی درباره آداب و رسوم ترکمن ها در ماه رمضان گفت: ترکمن ها مراسمی به اسم "خوخون" دارند که این مراسم سه روز قبل از عید فطر برگزار می شود و مردم برای همسایه ها و اقوام خود عیدی می فرستند و با این کار عید فطر را جشن می‌گیرند، همچنین با این کار اعلام می کنند که ماه رمضان در حال پایان است.

سرپرست گروه "خیوه لی" در ادامه تاکید کرد: همچنین در شب 15 رمضان دعای خاصی توسط آوازه خوان ها خوانده می شود که این کار به معنای شکرگزاری خدا و هشدار به مردم است؛ یعنی اینکه با این کار به مردم می گویند که نیمی از ماه رمضان گذشته است و باید بیشتر به این ماه توجه کنند.

پایان پیام/46